بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-درباره خداوند منان-نظریات مختلفی است- که دونظر ان بسیارمهم است- یک نظر علامه ایت الله محمد حسین طباطبائی-رحمت الله علیه و.دگری نظر جنبا اقای دکتر سروش رحمت الله علیه-جناب علامه رحمت الله علیه از حدیت علی علیه السلام سود جستند- که میفرماید- هر ذاتی که بینهایت باشد وصفات انهم بینهایت درعدد وکیفت باشد- ان خالق است ودیگران محدود هستند ومخلوق هستند- لذا ایشان استنباط کردند- یک خالق بیشتر نمیتواند باشد وانهم ذات مطلق وجودی است وچون ذات مطلق وجودی است صفات انهم مطلق وجودی است ومعنی اصالت وجود چنین گرفتند- جناب اقای سروش میفرمایند همن طور ذات الهی وجود داشت میتوانست ذوات الهی های دیگر باشد ولی ممکن است خداونداعلا نباشند دربعضی صفات چه در ذات وچه در صفات کمتراز بی نهایت باشند- حضرت ابن سینا غفرمودند چون خداوند فرمودند که اسیبی به ذات نمیرسد وهرچه بخواهد میتواند خلق کند – پس صفات ذان وصفات را بینهایت گرفت- قران هم بربینهایت ذات وصفات تاکید دارد- ویکخداوند بیشترنیست ودلائل ایشان ذکر شده است همان است که امام صادق علیه السلام بیان کرده است- اگر حدیث علی علیه السلام دال بروضع مجود بگیریم حال چنین است نه انکه ایشان تخیل علمی کرده است هردو درست است ولی احتمال انکه یک خدا اعلائی دیگر میشد- نزدیک به صفر است زیرا هردوبعد شانسی است- سببی درکار نیست یعنی ذات بینهایت است- یک شانس وصفات بینهایت متحد به ذات یک شانس دیگر است- جناب اقا ی راسل- شانس راقبوا ندارد- بدنبال سبب است که دراصالت وجود بالذات سبب وجودندارد مخاطبیت محترم به کتاب گرانسنگ حضرت ایت الله جعفری رحمت الله مراجعه کنند- اما در ذات وصفات مخلوق سبب خداوند منان است لذا خداوندمنان اول واحد – یعنی یکی است- درلغت عرب واحد بر ای موجودی گفته میشود که میتواند دوتا داشته باشد ولو هنوز وچودندارد فرذض کنیداز یک نقاشی کپی ان نباشد ودرنوع خود بینظیر باشد ان واحد است زیرا امکان کپی کردن همیشه است دوم خداوند منان احد است- احد واحدی است احتمال دوتا بودنش محال است امکان نداردکه دوتا شود- اما خداوند درهرموجودی گرچه از یک نوع باشد- یک جنبه احدیت دارد مقداری اختلاف است فرض کنید دریچه های اهنی ساخته شود ولی همه یک اندازه نباشندوتکراری دراندازه ها نباشد تمام مجودات دارای این ویژگی هستند- ازبدو خلقت- تعدادزیادی درخت خلق شدند که همه انهادارای جزوی خاص هستند که تکرار نمیشود واین امرثابلت میکند ولو ما عناصر مادی وشرایط مادی را دهزارتا بگیریم برروی یک نوع درخت- وقانون بینوم نیوتون- که مشخص میکند چند حالت میتواند ترکیبات ایجاد کند مثلا سه تاعکس نه حالت میتوان چید- تعدادمصداق ها کمتراز تعداد درختان بوجود امده است-پس این تنوع کارماده نیست- درحالیکه تصور کنیم تمام ترکیبات –بقول قران مجید باحکمت باشد- درغرب محاسبه کردندامکان ساختن یکدرخت نزدیک به صفر است-درغرب دستگاهی ساختن که وارد مدار تجارتی شده است .ازمایشگاه شیمی دانشگاه هادارند -که یکصد وپنچاه عنصر وترکیب به هرنحوی به خواهید باهم ترکیب میکند ومیزان ترکیبات شانسی کمتر از نیم درصد است درامریکا شرایطی ایجادکردند که تا انجا ممکن است کامپیوتر ترکیبات شانسی درست بوجوداورد بالترین عدد چهاردرصد بوده است- پس نمیتواند این جهان ماده بسازد