بسم الله الرحمن الرحیم—بخش دوم نگاهی به تفکر جناب اقای هایدگر- بحثی مطرح است- که غرب از کشورما جلوتر افتاد این یک چرائی بزرگی دارد که حتی دانشجویان دانشگاه لندن مایل به شناخت اش بودند- دو ایراد را من حدث میزنم- اول اش درزمان مشکلات زیاد ایران حکومت مداوم شعار بدون پشتوانه داد وحتی شعارهای مذهبی داد- مردم علمارا پشتبانی نکردند- بعنوان مثال حضرت خاتون ابادی دراصفهان- عارفی میفرمود مداوم نزد ایشان میامدند ومیگفتند که شراب راچطوری نبیذ کنیم که حلال شودمانند کاخ- وهرجا ایشان میفرمودند کاری به ان افراد نداشته باشید- اتفاقا کارداشتند ومیفرمود ند باچنان افرادی کار داشته باشید- اتفاقا باانها کاری نداشتند- زمانی که ایشان برسر شراب بادرباره چالش پیدا کرد دربار فرمودند- مافکر میکردیم اقایان همیشه مطیع ماهستند وفکر نمی کردیم که وضع روبراه شد بخواهند قدرت را تصرف کنند- لذا ایشان تصمیم گرفت به عتبات مهاجرت کند از تهران به سمت اصفهان بیاید کوهی است که انجا محل ترمینال واطراق کاروان ها به سمت عتبات بوده است ایاشان به انجا رفت که مهاجرت کند وکاراش محرمانه بود وچون تصورمیرفت بارندگی شود گفتند بر کوه سوار شوید ایشان سجاده رابرای نماز مغرب پهن کردیک نگاه به اصفهان کرد دید داخل خانه ها همه سجاده پهن کردند ودرحال قیام نماز هستند فهمیداینده خوب است درضمن مردم فهمیدند- توسرزنان امدند عذر خواهی کردند ایشانرا تا منزل اش مشایعت کردند-مردم گذشته قبلرا که در رفاه بودند حسرت میخوردند گرچه شکست ها درمقابل مغول وتیمور متعلق به حکومت سنی بودنه شیعه ولی مر دم همان رفاه قبلی را میخواستند ارزش مذهب جدیدرا درک نمیکردندوکلا از مذهب سرخورده بودند- یک سنت خوب درغرب است که اتفاقا اسلامی است قران گذشته انسان بخوبی روشن کرده است وحتی دربهشت علتی که بعضی جهنمی میشوند مطرح کرده است درغرب به ان- ریواز- گفته میشود که ماضی انرا بکار میبر نند- میشود – ریوازد- یعنی –تنقیح- یعنی مثلا اخبار سیاسی گذشته را دوباره روی ان کار میکنند وتاجامعه عمیقتر مسئله را درک کند- واگر عیب واشکالی داشته است انرا مطرح وبرطرف کنند وحتی چگونه میتوانانرا کسترش کرد لذا جامعه یک بینش اکادمیکی پیدا میکند- دردانشگاه لندن روزی استاد- فرمودند یک مقاله چکسلواکی درباره ایران نوشته است در زمان های قبل اروپا انرا ریواز کرده است واخرین ریواز مال امریکا است که اخیرا بدست ما امده است انهارا مطالعه کن کهاین مقالات حق ورود به ایران نداشت ومن به کتابخانه تخصصی رفتن خیلی ریس کتابخانه یکخانم دکتر کتابدشناس ب.ود تعجب کرد که این مقاله دارایران نیست وبه سفارت خانه زنگ زد وسپس به وزرات علوم واخر به بخش تاریخ دانشگاه شیراز اتفاقا استادپای تلفن بود که فرمدند ما انرانداریم اگرمیشود یک نسخه برای ما بفرستید وایشان خندید وفرمودنداولین ایرانی راستگو- وفرمودند ده نفر درچکسلواکی هستند از اول تاری خ شما تا امروز تحلیل برجسته اکادمیکی کردند اگر شما مایل درانگلستان تاریخ ایران بخوانید- بروید نزد ان گروهدرچکسلواکی تاریخ کشورتان را بخوانید من جای شما بودم چنین میکردم استادانگلیسی سرکلاس فرمودندمن بههوش ایرانی وبعضی عراقی وعربستانی ایمان دارم خواستم سادات ودرعراق قبیله دسعدیه یک روحانی سید ایرانی ولی متولد عراق فرمودندکه پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم درباره قبلیه سعدیه فرموده است همگی انها اهل بهشت است ومن هرکدام را که دیدم عقول عظیمی بودند- ولی تعجب میکنم چرااینقدر تاریخ شما بیسوادداشتید درحالیکه همه ایرانیان قران رابلد بودند بودندکه بخوانند ازهمان حروف میتوانستند لغتهای خودشان را بسازنند ولو باستاندارد پیایتخت اختالف داشته باشد ومن م مطمن هستم علوم زیادی بلد بودند که حتیبدرد امروز میخورد تنبلی کردند واین کارا نکردند- نوشتهاند در زمان مشروطیت در منابع اسلامی مطالب بدربخور روزمره را پیدا نکردند؟؟ مثلا مدرنیته- درقرا است که دراخر زمان خداوندمنان وسایل حمل ونقل جدیدی میسازد- یعنی انسان میسازد ولی به کمک خداوند منانهمان طور ملکوت در دست خداودمنان- ولی قران میفرماید فرشتگان فرمانهای الهی در زمین عمل انجام میدهند وتازه بیادبدستورامام علیه اسلام باشد چون امام حقتصرف درانها داردبه اذن الهی- که اقایان بدا واذن الهی را کفر میداند کهدرحالی ایات دادن شکن درقران است شفاعت یکی از انها است- داستان حضرت یونس علیه السلام نمونه کامل بدا است وفلسفه عمیقی دارد هیچ نیازی به ایدولوژی غرب نیست- مثلا استعمار کردند مظهران طاغوت است هرکس از عدالت الهی خارج شود طاغوت است درهربعدی بایدانرا کنار زد- هزکس از ائمه اطهار علیهم السلام- درباره چیزی یا علمی ویاخبری سئوال کردند ائمه اطهارعلیم السلام اجمعین پاسخ دادند- وگاهی فرمودند چرا درباره ان موضوع از من سئوا نکردید وانکارغلط را انجام دادید-ادامه دارد
V