بسم الله الرحمن الرحیم-ازامام صادق علیه السلام- روایت شده است قریب به این مضمون اگر درمسئلهای فرد سعی وافر را کرد که دیگر بقول معروف را ه ای نبود ان درک وفهم وفتوا رابپذیرد- یعنی بقول جهانی نتواند انرا به زیر بکشند- فرمودند اگر درست بود دواجرفرد میبرد واگر درست نبود یک اجر میبرد- باز این سئوال ازامام صادق علیه السلام صلوات الله علیه واله والسلم سئوال شد این بار امام علیه السلام فرمودند دوبار اجر میبرد از امام علیه السلام صلواته الله علیه واله والسلم سئوالشد که شمافرمودید اگردرست نبود یک باراجر میبرند امام فرمود اجر دوم بخاطر زحمات زیادی که فرد کشیده است درغرب دقیقا همین نظریه است که تئوری راباید به زیر کشید لذا دلیل مداوم مقاله وکتاب وکنفرانس تعین کردن بای توانمند کردنفرد برای به زیر کشیدن وجرقه زدن واستنباط موثر کردن است واگردانشجوئی استباط ورچرقه خوب نمیزندیک عاملش کم مطالعه کردن وخوب فکرنکردن است یادرهمان سطح بماند ویا دانشگاه رها کند وبه مطالعه پایه زیادی را انجام دهد که به من نظر تاحدودی غلط است بهترین روش متعلق به حوزه است به شرط استادمتبحر- تاقبل از درس خارج اساس برانتخاب ایات قران واحادیث است وواستادتعدادمحدودی مثلا پنج مرجع اعظام صلواته علیهم اجمعین را انتخاب میکند که روی انان کار کرده است بیان مفرماید فلان حدیث فلان مرجع رحمت الله علیه درفلان موضع ومسئله انتخاب کرده است جنبه برا ی همه مثبت است وگاهی خیلی مختصر اشکالات سندی وروایتی میگیرد وبقول علما راه رفو کردن کمی بیان میکند ولی درغرب به زیر کشیدنتنها از طریق شناخت ونظریه مرجع دیگری استکه درک وفهم ان کاری مشکل است وبسیاروقت گیر وباری سنگین تا انسان به حد کمال برسد زجر فراوان دارد- علت این امر این است انسانها یک ازمایش فوق تخصصی بدهند- ائمه محترم فقه سنی چون مواجه شدن بامسئله امامت به هردلیل خواستند از ان عبور کنند ویادوربزنند فقه را اسان کردن بعنوان مثال هرلغتی کهتاحدودی به ایه بخورد هر نتچه ای گرفتند درست به شرطی که کاربردی باشد ویا باعقل جامعه هماهنگ باشد ودرجه اش راسخون فی العلم است یعنی اسوه علم اگربه سایت اقایان وهابی سری بزنید کاملا این نظریه تائید میکند جنابی میفرماید- فرض کنید پیش نماز جلو است وپشت ایشان یک پرده وشما اقای امام رانمبینید ایا این نماز شمادرست است یانیست؟به کتاب رجوع کنید باید امام را بشناد- کیست شهرت چیست درجه علمی چقدر است وووو- این سنتالهی است وعقل هم چنین حکم میکند امامی که انسان با اوحشر ونشر ندارد ونمیداند زنده است یانیست 0یچ اثاری ندارد کتب فقهی براساس موازین وفقهی ایشان رانمیپذیر وعذ راش منطقی است؟؟