بسم الله الرحمن الرحیم-قران نور است یعنی نور ذاتی دارد به این معنا علم اش ازدرون خوداش باید جوشش کند .کسانی میتوانند انرا تبین کنند- که اولا سراجا منیرباشند یهن چراغی که نوراش ازدرون خوداش میتابد از روغن خوداش نورانی شده است- نه انکه از خارج به ان روغن داده شودیا ازخارج نور بگیرد ومسلم است منظور علم الهی است که به هادیان الهی داده میشود تا علوم قرانی را اشکار کنند- عظمت علم در استدلال عقلانی ان است استدلالی پایدارنهبقول اقای ترمپ سیاست مدارفصلی که ایشان چنین نیستند؟؟- قران میفرماید کسانی کهدرعلم سراخون هستند کوه های باریشه ای بسیارعمیق یعنی ئرمقابل زلزله های سئوالات وشبهات نمی لرزند و علم انان درتمام ایات به اطمینان قلب وایمان کامل میرسند- عظمت اسلام این است بایدعقلانی بود واگر مطلبی امضای عقلانی نداشت کنارباید گذاشت منحرفینتامدتی از جهل انسانها کهتحت تاثیر موقعیت انها بودند سکوت کردند ودراواخر امویان کم کم سئوالات مطرح شد که علم کلام رابوجوداورد ومجبور شدند از اسرائیلات که به نفع انان هم بود بهره بگیرند- وسپس ارفلسفه یونان کمک بخواهند ولذا برای توجیه مقاصدخوداز قران بهره بگیرند وبه سفسطه روی اوردند درحالیکهقران میفرماید نوراش از خوداش است به نورخارج که عین تاریکی است نیازی نداردبلکه علوم عقلانی انسانها را تبین وراه درسترامشخص میکند- مسائل بسیار پیچیده است مثلا حبر واختیار ویاقضا وقدر ودیگر مسائل مجبوربودند که انهاراتبین کنند- دوگروه برای حل مسائل بوجود امد یک صوفیان- که وظیفه انسان پاک شدن از رذائل ومفاسد اخلاقی است بشرطی که بدنبالش بهسمت عقلانی شدن میرفتند خوب بود ولی متاسفانه چنین شد ودیگری اشعری که عقل راتعطیل کرد- وجبور شدند به ظاهر قران وحدیث روی بیاورند وکمبود حدیث باعث میشد هرحدیثی را بپذیرنند هرحدثی ولو راستین باشد ظرفیت ونسبتوجهت-هدف- خاصی دارد بایدبهتیرن حدیث مناسب ویاجمعی از احادیث را ملاک قراردادکه کاری دشوار است