بسم الله الرحمن الرحیم- نیم نگاهی به بعضی حقایق- ازاینکه متعزله بهتر از جبریون است به این علت است که درمعتزله-ازادی مطلق انسان- درمقابل خداوندمنان پاسخگو ومسئولیت پذیر است- ولی جبریون درمقابل خداوندمنان مسئولیتی ندارند چون همه کار خداوند منان است بقول انان دسته جارو دراختیار صاحب خانه است بعداز مرگ بدون سئوال وجواب تنها انکه ماجبریون هستیم سئوال دیگری قاعداتا نبایدباشد وچرا همدیگررابه جهنم مژده میدهندهمین جا نقص پیدا میشود که جبر الهی رانفهمیدند – بقول ظریفی تمام اصلاحگران دراسلام متعلق به شیعه ومعتزله بودند وجبریوین جماد پیدا کرده بودندواز تغیر میترسیدند واین ترس را بهخداوندمنان نسبت میدادندوهردومعرفت دینی رامخلوق ذهن خود میدانستند!!علوم بدودسته تقسیم میشود علوم نسبی که علوم تجربی جزو ان است وعلوم یقنینی است که دین جزو ان است ولی علوم دینی عدهای هم براساس حافظه تاریخی فرمودند که نسبی است که چندماه میتوان به ظاهر دلیل اورد اما باچند ایه قران وتعدازیادی احادیث وبحثهای عقلانی برخورد پیدا میکند- ایه میفرماید ماقران رابرای شما اسان کردیم یعنی درک ا ش اسان است وسپس شرح میدهد مسائلمبهم ویابسط دار ویا کمی مشکل توسط وحی به پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلمدرک قران را اسان کردیم درایه میفرماید ماباران که میفرستیم هرگودالی به اندازه ظرفی اش اب به ان میرسد مرحوم حضرت ایت الله العظمی سید محمدحسین طباطبائی رحمت الله علیه صاحب تفسیر قران المیزان میفرمایدمنظور وحی است پس به اندازه کوچکترین گودال ما درک یقینی داریم درتمام علوم اسلامی نمیشود گفت که قدما با انهمه تلاش وکوشش به مطالب حتی ساده به نتایجی نرسیدند وهمه نسبی درک کردند البته درک بسط یافته امری دیگر است- این جناب اگر متلم وجدلی شد به نظر حقیر اشکالی ندارد وباشرایط زمان چنین ایجاب میکرد که عارف یا ساکت باشد ویا مطلق دفاع کند ویا متکلم شو وهل خطابه وجدل شود که انقلاب چنین موقعیتی ایجاب میکرد-مشکل از اینجا بوجود امد بعلت مدتها کناره بودن روحانیت وعدم لیاقت رهبران سیاسی بسیاری از معیارها وپدیده های سیاسی از خارج وارد ایران شد که اگردینی ان معیارها را وپدیده هارا در درون خودنداشته باشد دین ناقص وغیرالهی است همچنان که ان جناب لطیف فرمودند ادیان های گذشته براساس تحقیق مثلا از ازادی هیچگونه ایه وشاهدی ندارند وبسیار معیارهای انها از خارج واردمیشود کهدر ادیان ابراهیمی مسلما وجوداشته است تمام تحریف شده است- حال تا زمانی که ما ازدرون راهی را انتخاب کنیم زمان میطلبد وبعضی از انها جزو دسته مباح هستند که عقل بایددرباره انها حکم کند البته بر رای استادمعزز مرحوم حضرت ایت الله زبرجد رحمت الله وحضرت استاد تازه در گذشته حضرت جناب اقای محسن خادمی رحمت الله علیه از اول تاریخ بشر تا امروز درادیان الهی شاهدی نباشد وگرنه برتری دارد اسلام تعدد زوجات جاهلیترا تحول داد ازدواج متعه را تحول داد ازدواج با کنیز راتحول داد ومابقیه روابط جنسی را حذف کرد- به قول علما غذا درمعده تا تبدیل به عصاره وشیره ناب نشودخارجی است وزمانی که به عصاره ناب تبدیل شد داخلی است لذا معیارهای وپدیده های خارجی هم باید درهاضمه دین اسلام مبین ناب شود وحرکت دودهای معده به ضرر انسان نیست بلکه بهنفع انسان است ولی بیشتر معیارهای خارجی متعلق به دوران جاهلی مدرن است که اولان خیلیخوشمزه است وسپس سم وثقیل بودناش اشکار میشود وطوفان سهمگینی بوجود میاورد درعلوم یقینی بخصوص انسانی حداقل یکصد وپنجاه نیاز دارد تاخوداش را اشکار کند چرا درغرب هم ازادی اقتصادی میدهند زیار دامنه اش زیاد است ولی چرا ازادی سیاسی میدهند بعلت جهل انسان ودشواربودن روح انسان است وسرنوشتی خداوندمنان براین جهان حاکم میکند که حتی فرشتگان عرشی پی به ان نمیبرند وازدرک عمق ان عاجز است تا -ولی الهی انامربرانها اشکار کند- به زبان ساده است دربعضی جاها ما اگر بخواهیم پی به فلسفه ا ن حکم داشته باشیم معیارهای سطحی نگر پاسخ دقیق ندهد ونیاز به معیارهای عمقی باشد ولی همیشه از موفق نیستیم بهمعیارهای عمقی دست پیدا کنیم وچون ازطرف اولیا الله بیان نشده است شناخت معیارهای عمقی غرب باشک بایدنگریست-ادامه دارد