بسم الله الرحمن الرحیم- نیم نگاه ای به شخصیت – شرلوک هولمز- تعجبی نکنید که متضاد با کلیه منتقدین شخصیت شرلوک هولمز میباشد- جناب اقای دویل خالق این اثر یک دکترپزشکی نابغه است- تحت تاثیر شکسپیر وجناب اقای اسکاروایلد- اصول انهارا ودیدگاه انها در زمان خوداش بخوبی شناخته است وبسیاراخلاقی ترازانها است-داستان پلیسی وجنائی از مردم بیچاره وفقیر که بسیارجاها برای انها ارزش قایل است وگناه انها قابل بخشودن میداند به خاندان اشراف میکشاند- برای اولین بارمثلا یک جراح معروف جنایتکار میشود که مسلما انفرد درزمان خوداش بسیار محبوب بوده است ویاخود اش است این پرسناژ همجنان خوب نشان میدهد ولی از این شخصیت بخاطر یک ضعف اخلاق دست به یک جنایت میزند واین امر علاوه بر داشتن یک پیام اخلاقی یک جاذبیت هم دارد- وشرلوک هولمز درست نقش یک فرد عادی باز ی میکند که مشروب میخورد- ومرفین میزند و کمی ولنگار است ولی باهوش است وتعلیم وتربیت درستی پیدا نکرده است- اینهم پیام دارد وجذاب است- پلیس مشهور بوده است که قلب ندارد منظوراین است کهنسبت به جنایت کار قلب ندارد درحالیکه مداوم از اومیخواهند از حرف واستدلال خود عدول کند وتهمت نزندوپلیس راکه خشن ومنتظر طنابدار است افرادی بسیار جنتلمن وارام وصبور وبدونانکه دشمنی خاصی داشته باشند مانند مامور پست دارند ماموریت خودرا درارامش انجام میدهند در نهایت خون سردی تاحدی بی تفاوتی جز اقا یهولمز کسی دربار اوج جنایت بحث نمیکتند میخواهد نگپرش نسبت به پلیس تغیر دهد- از نکات جالب است که پلیس باید از علوم پلییسی برخوردارباشد صرف یک گزارش ورها کردن جنایت کارصحیحی نیست که این مسئله در داستانهای اقایشکسپیر وجناب اقای اسکاروایلد هم بخوبی مطرح است- از نکتات برجسته مداوم فکر را درباره جنایت به جریان میدانزد- گفتمان باریس پلیس اقای واتسن بسیار دیدنی وجالب است- رانگلستان به نبوغ میگویند کسی دار است که شاگ رد برجسته جنای ابوعلی سینا باشد ود رجائی ابوعلی سینا شاگرد ایشان باشد این گفتمان بین اقای هولمز واقای واتسن رخ میدهد درحالیکه باید ااقی واتسن بسیارقوی تر از اقا ی هولمز باشد درست برعکس است واینهم هم فروتنی پلیس نشان میدهد وهم جذابیت ایجاد میکند ودر شکار جنایت کار تصویر فکری را برای جنایت کار ارام ارام مشخص میسازد کهجنایت کار یکدفعه خود راباخته ومیخواهدفرار کند کسی که هیچ کس انتظاراش نداشت ومعمای پیچیده بصورت ساده حل شد- یکنوع طرح سئورالیستی