بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-دوسبک درشناخت اسلام بسیارمعروف است- یکی رامن سبک حضرت ایت لله عظمت دکتر مرتضی مطهری رحمت علیه است ودیگری سبک علامه الدهر حضرت ایت الله سیدمحمد حسین طباطبائی رحمت الله علیه است-هردو سبک درست هستند اولی برای غرب زدگان است دومی برای حوزویان است –در سبک اول مثلا غربیان میفرمایند- که اسفناج فلان خاصیت را دارد- اسلام هم همین رامیگوید- پس چرا مانباید اسفناج مصرف کنیم وفلان وبهمان بگویئم- درسبک دوم این است- پیامبر ارکم صلواته الله علیه وصف انرتوصیف کردند وخواص انرابیان کردند غربیان تاحدودی به ان رسیدند-پس راه درستی رفتند ما باید تحقیق کنیم که انهااز چه راهی رفتند- ایشان معتقداست- اصل مسئله درمرحله اول انگیزه است وامام حسین علیه السلام فرمودند یک علت اساسی قیام من ایجاد انگیزه است- این سئوال مطرح میشود چرا امام حسین علیه السام باتعداد بسیار اندک وخانداش دست به چنین کاری زد-که امروز غرب رسیده است که انگیزه مهمترین بخش است – انگیزه عرفا یقظه یابیداری گفتند- قبل ازانگیزه- وضعیت :"موت:" است بعداز بیداری فرد بدنبال کشف حقیقت است-غالبا یک جاده تاریکی راممکن طی کند مثلا درفلسفه قیام امام حسین علیه السلام- خداوندمنان ابزاری دارد یکی از انهاعقل است ونمیشود حد ونوع انرا مشخص کرد- ایاشن معتقد بود که قرانمجید بی نهایت مطلب وانگیزه ایجاد میکند- بعنوان مثال اعراب عربستان- لغت ":ولی"| بر ای حاکم تعین میکردند- وسپس خصوصیات-حاکم که باید داشته باشد به ولی وصل میکردند- مثلا رفیق باشد مهربان باشد هدایت گر باشد –دلسوز باشد عالم باشد ولی بعقل انها نمیرسید علوم اسلامی بداند-علم غیب داشته باشد ومعصوم باشد- قران این خصوصیات جدیدرا به ولی اضافه کرد- شدولی مسلمین ودرنهایت ولی بشریت ولی این خصوصیات مسئله ساز شد اعراب رابفکر فروبرد بالتر ولی اگرخداوندمنان دستور دهد سرپسراش ببرد خداوندمنان توسط ابزارفردرا کم کم متوجه میسازد که تفسیراو از فلسفه عاشور درمقایسه فلسفه دقیق عاشورتاریک است وان فلسفه نورانیتی دارد ومیپیچد به سمت فلسفه عاشورا راستین که ایشان اندو دوراه معرفی میکنداین راه واسط را قران سبل میگوید که غالبا کوره راه وپراز سنگلاخ است که نشانه شناخت کار اسانی نیست این فرد که واردسبل شده واین راه سبل را خداوندمنان میفرمایدکار من است واین فرد را هدایت مکیند وسختی هار ابرطرف میکند تا به صراط برسد وصراط بسیار روشن وشفاف ومستدل که انسان به راحتی میچذیرد وباشوق دران گام میزند- حال باید دید افراد درکدام مرحله هستند-ادامه دارد