بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به جناب اقای ابوحنیفه امام اعظم- ایشان سنت وحدیث را منبع علوم اسلامی بخصوص فقه میداند نقل وقول کردن که ایشان فقط هفده حدیث معتبر میدانسته است که نشان وسواس شدید در کشف حدیث است ایا باهفده حدیث بلکه بگویئم هزار حدیث این تعدادمنبع علم میشود؟!! تورات قیاس غلط کرد وفرمودند مناز اتش هستم که به مراتب بیشتر دارد از این هزار حدیث چندتا ان راجع به فقه است- ایشان فرموده است برای انکه فقه صحیح باشد بایدمنبع ان صحیح باشد اگر مسئله ای درقران وحدیث وسنت نبود لاجرم از اجماع وقیاس یعنی رای استفاده کرد دقیقا این نظر معاویه علیه العنت است وابن تیمیه ومحمدبن وهاب اینان حنبلی نیستند اینان حنفی هستند یعنی اجتهاد رای کردند- حنفی به جای عقل که همان درقران وهم ودرحدیث است ولی قیاس این چنین نیست عقل بقول علما بر قیاس حکومت میکند نه قیاس بر عقل یعی شرط قبولی قیاس مستلزم قبول عقل است نه بلعکس درضمن عقل تنها معیار او قیاس نیست معیارهای دیگری هم دارددر ضمن ایشان بر ای تفسیر قران وانتخاب حدیث وقبول اجماع سختگیری میکند ولی درقیاس راحت انر میذیرد درحالیکه قیاس ممکن است درجادی درست باشد ودرجائی غلط باشدشیطان یک قیاس غلط کرد وگفت من از اتش هستم وحضرت ادم علیه السلام از خاک پس من همیشه بر تر هستم نفرمودعلم من بیشتر است تقوی من بیشتر است ایثار من بیشتر است اگر این چنین بود حق با اوبود ولی چنین چیزی نبود بلکه بلعکس بوداگرقیاس به این راحتی وسهولت پذیرفته است کسی به جای چهاررکعت نماز ظهر دورکعت بخواندبایدنصف اجر انرا بدست اورد ایشان میبابیست بر ای گوجه فرنگی .خیار بعلت مصر ف زیاد زکات معین کند ومحاسبه قیاسی انر مشخص سازد-در عبادات سلیقه وحکمت الهی فقط باید حاکم باشد نه حکمت بشرس وسلیقه بشری