بسم الله الرحمن الرحیم—جناب اقای ارانی-اسرائیات مدرن-مطالعات ارانی در زمینه علوم طبیعی و تجربه عملی، هسته اولیه تفکر ماتریالیستی را در وی به وجود آورد-؟؟ازقضا--- نشانه های الهی-ماتریالیست رابوجود میاورد-؟؟هیچ قضیه را نمیتوان عاری از شرایط زمان و مکان و شخص متفکر تحقیق نمود. از طرف دیگر حالت شعور، هوشیاری و دانستن از خود دائمأ تغییر میکند. خود اجتماعی من در چند سال پیش با اکنون فرق دارد!!-نفس وذهنیک سری حقایق ثابت دارندکه به انها یقینیات ومطلقیات گفته میشودکه تغیری درانها رخ نمیدهد هرچه زمان میگذرد زمان ماضی دیگر تغیری دران رخ نمیدهد وان خاطرات ثابت هستند- ولی مطالب جدید که میتواندمنشا اثرجدید باشندومطالب نسبی که میتواند متغیر شوند درحالیکه خاطره انها همیشه ثابت است-درک موضوعات متغیر زمانی امکان پذیر استکه ما به قوانین ثابت انها پی ببریم-خودچون رودخانه ایستکه بستر ان را میشناسیم ودریکنقطه معین ابی کهوارد میشودموردشناسی واقع میگر بخاطر همین خصوصیات ثابت خودما همیشه یک هویت داریم وهویت گذشته ما وحال ما واینده ما یکی است وتغیرهویت نمیدهیم-ما یک مسیر را داریم طی میکنیم نه انکه هرلجظه خاص ازنوع شروع به هویت سازی کنیم-«مذهب با آن که حقیقتأ دائمأ در تغییر است، معتقدین و پیشوایان آن، آن را جامد و دائمأ صحیح و لایتغییر میدانند. اما مذهب مطابق با معلومات زمان اصلاح میگردد؛ ولی دیگر «مذهب اصلاح شده» آخرین درجه ترقی مذهب است. ظهور طبقه روحانیون نیز مانند طبقات دیگر برحسب طبیعت خودِ هیئت جامعه بوده و به مجرد این که تاریخ، وجود آنها را نالازم دانست ضعیف شده و به خودی خود از میان رفتهاند. عقاید آنها که خود هم مانند عموم معتقد بودهاند، عقاید عمومی و مناسب با درجه تمدن زمان بودهاست. ممالکی که رو به ترقی میباشند مذهب را از حکومت جدا مینمایند.» (پسیکولوژی ارانی)-مذهب تمام اقلام و مادهدرتغیر نیست ولی مذهب میتواند درحقایق مهمه خود توسط معصومعلیه السلام بسط پیدا کند وبه سمت بینهایت برود- ولی برای رفع احتیاجات- ذات مذهب قدرت بهنیه شدن دارد- وبخصوص درمسائل سکولار بعد عقل ناب راهم میپذیرد-ولی درکلیت اش تفکرات انسانرا اصلاح میکند نه انکه حوداث وشرایط وعلوم بشری مذهب ر ا اصلاح کنند-تاریخ عقلی مداوم بدنبال شارحین وشارعین مذهب راستین میگردد که از تاریکی جهل ونفسبیرون اید وبه انوار حقیقت های تامه برسد- اگرانسان خودرا بدست امواج عصر بسپارد در هرزمانی به سمتی کشیده میشود که هیچگاه به اهداف نجات بخش وکمال افرین واقعی نخواهد رسید-لذا علوم الهی ضعیف وکهنه نمیشوند وچنان درشرایطیظرفیت ثمردهی انهاپایان یابد وحی جدیدی جای انهارا خواهد گرفت- کسی نمیتواند راه انهاادامه دهد جزانکه به بیراهه میکشاند0-کلمه جامد به معنای انکه ظرفیت زمانی را ازدست بدهد درباره وحی صادق نیست بهترین مثال براساس بیانات علبامهالدهر وشهیرعلم حضرت ایت الل سیدمحمد حسین طباطبائی رحمت الله علیه وحی مانند پوست بدن انسان است که بهترین لباس انسان است بارشد انسان انهم رشد مطلوب خوداش را دارا است وجایگزین ندارد وبشر سعی میکند لباسی مانندانرا بسازد – کشور هائیکه مذهب را رها کردند وبه پیشرفت نسبی در سکولاریسیم رسیدند ان مذاهب منحط وازدایر ه سود رسانی خارج شده بودند واسارت بار بودند ولی همین کشورهای مترقی دراخلاق ودرک معنویت با ورشکستگی سنگینی ربرو شدند- که ان لذت بودن درد را دارانبودند بلکه پیشرفتهای انها گاهی بیش از ملتهای بدوی برای انها رنج اور شد-