بسم الله الرحمن الرحیم-درمحضر استادمعزز وگرانسنگ حضرت ایت الله محی الدین حائری شیرازی- افتخاری برای بنده بود که به جلسه ایشان دعوت شدمچون بعداز سخنرانی کناردست من نشستند این سئوال رابکنم- برای چنگ نرم چه باید کرد- ایشان فرمودند-": مسئله باید موشکافی شود کلی گوئی دردی را دوا نمیکند- ظاهررادیدن وباطن راندیدن چنگ نرم است- بعنوان مثال درجنگ صفین- کاغذ قر ان را حقیقت قران دیدن-(حقیقت قران علی علیه السلام راندیدن)-که همان چنگ نرم است- شیطان بر ای هر راهی ابزار مختلفی دارد ودرمقابل هرابزاراو بایدابزاری باشد- بحث ایشان درباره گریه ومحاسن ان ان- جایگاه ان- راهکارش چیست—چگونه گریه خشک میشود وچگونه گریه فراوان میشود-گریه ماندباران است-گریه مثل باران به اذان الله میاید- همانخواص که باران دارد گریه هم دارد-چگونه زمین مرده توسط باران زنده میشودبطوریکه زمینی که هیچ هنری نداشته همه هنرهایش پیدا میکند- هم برای گیاهان-جانوران –انسان-خداوندمنان باران راقرار داده است دلیلی برای رضایت خوداش –بعداز استغفارهی خودمان از اشکلاتهای خودمان بعد بسوی اومیرویم- اسمان مدارامیفرستد-گریه انسان ئبرای گناهان-باران میاورد- ریزش های مناسب حال- ریزش های پشت سرهم میاید با فاصله تا اب به عمق برسد- اشک هم همین است- زمانی که خشک سالی میشودخشک چشمی پیش می اید- گاهی انسان خوداش را مقصرنمیداند –برروی کارهای خوداش خیره میشود- شیطان هرکاری که انسان خوب انجام داده است بیش ازحد انرا نشان میدهد وکاربدانرا درلای کارخوب میپوشاند که فردمغرور شود- غرور باعث سخت شدن قلب انسان میشود- کسیرا رنجانده است-جبران نکرد- دل گرفت دل را ازانسان میگیرد ودل امام زمان صلواته الهعلیه واله والسلم راهم میگیرد—اعتصام-تفرق متضاد یکدیگر هستند اهل سنت اعتصام ندارنند- حبل الله واحدی ندارند-حبل الله موجب تفرقه میشود- برداشتهای مختلف باعث تفرقه میشود به کارکارشناسان اشاره میکنند-کارشناسان اهل سنت هم تفرقه دارند-درنتجه بایدحبل الله عالمی باشدکه خداوندمنان-انتخاب کند- تفرقه عامل خطرناکی است—جائی کهاشک خشک میشوددل بسته میشود وارتباط اش با دوستش قطع میشود-اختلاف مومنان باعث بستن درب امام خانه امام علیه السلام میشود- واین ازجنبه رحمت بر غضب استکه پیشی میگیرد- وارتقا مقام پیدا کند—خداوندمنان- از دوستان نمیگذردتا پیش بروند-تا تبدیل سیات به حسنات تحول پیدا کند—کار اول حر بسیارخطرناک است-زمانیکه میایدتدارک کندحر- حرقبلی نیست- چرا حضرت ابراهیم علیه السلام- حضرت اسماعیل علیهالسلام راذبح کرد-که ان جایگاه حضرت اسماعیل علیهالسلام در دل حضرت ابراهیم علیه السلام پاک شود- تادل حضرت ابراهیم علیه السلام شفاف ترشود- انسان باید دل ببند وسپس دل بکند- اولی سقوط است دل بکند صعود است- دل تعلق پیدا کرد مقدمه ترقی است اولی کمی افت میدهد ولی صعود خیلی بالا میرود- علقه ها باید ریشه کن شود گریه چون باران که زمین را زنده میکند-دل مرده را زنده میکند دعای ندبه گریه دار است- گریه برای دعای ندبه موضوعیت دارد-گریه ار روی اگاهی وباحالجواب ماهواره وتمام کفریات رامیدهد-دستگاه اشگ برای تطهیرانسان ساخته شده است—اشک برای استغفار مقام منیعپیدا میکند .اگر از روی محبت باشد سرمایه گذاری مجدددر ایجاد محبت میشود- ازمحبت نشات میگیرد وبه محبت میریزد- وچون ورزش نیروی خودت را خرج میکنی نیوری طبیعی دیگری به انسان میدهد- چون ابی که از چاه میگیرید-اب چاه گوارتر-زلال تر وبیشتر میشود- اشک همین طور است- گروهگ ها اشک مومنین رانداشتند-انها اشک برای دنیا داشتند –اشک برحسرت عقب ماندگی است – اشک حسینی اشک سازنده است- قتیل ابرات- برای اینکه اشک جاری شود بهترین نیشتر اش یاد امام حسین علیه السلام است-ادامهدارد