بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به اراده الهی- نظریات شخصی است- به نظرحقیر بیشترین افراد نظریه جناب حضرت ملا صدرا درباره اراده الهی خوب درک نکردند ومتاسفانه نظریات برادران اهل تسنن که خالی از اشکال نیست درزمان سابق ورد زبان هاشده بود وتنها این نظریه جناب ملا صدرا رحمت الله علیه شهرت زیادپیدا کرد-نظریه این است که خداوند منان درهمه چیز واحد است- ویک اراده کرده است وتا اخر همه چیز مطابق این یک اراده انجام میگیرید- دوتا اراده نیست زیرا اگردوتا اراده شود خداوندمنان مانند مخلوق میشود- اما ایات قران این موضوع نمیپذیرد گرچه خداوندمنان درقران فرموده اسیت که میتوانم بایک اراده کل هستی ر انابود کنم وبایک اراده انرا دوباره خلق کنم حال اگر خداوند منان میفرمودند با یک اراده تمام دنیا یک بارخلق شودوباردیگر ایجاد شود این هم درست بود حرف جناب ملا صدرا این است که حکمت ملاک است وبریا ایجادحکمت یک اراده کافی است نیار به دو ارادنیست اگر نیار به دواراده بود خداوند منان درسطح مخلوق بود مخلوق نمیتواند بایک اراده بعضی حکمت را ایجاد کند وفرشتگان که بعدا بحث خواهد شدمحدودیت اراده دارند-خداوند میفرماید هرروز دربرنامه ای است مجبور ازاین ایه قران درگذرند یابگوید این هم درهمان یک اراده است ویازمین واسمان را درهفت روز ساخته شده است درحدیث داریم که خداوندمنان به یکفرشته ماموریت میدهدهروقت فلان تاجر کارخوب انجامداد بیست وپنج بار به اوپاداش بدهد که ازنظر وهابیت کفر است- یا انکه درقران به پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم میفرماید برای انها استغفار وطلب توبه کن من انرا میپذیرم- یاددرحدیث است سر قبر مادر وازمادر طلب کمک کن این هم از نظر وهابیت کفر است ونمونه کفر؟؟ زیاد داریم واقعیت کدام است خداوند منان بی نهایت اراده های مختلف دارد وبر اساس حکمت نوع و تعدادانها فرق میکند- حضرت ایت الله مرحوم علامه طباطابی رحمت الله به شیراز امدند بحثی دربارامام حسین علیه السلام شد که ازایشان درخواست شد جریان کربلا دقیقا از لحاظ حکمت تشریح کنند که مسائل مختلف بی خودحل شود ایشان روکردن به که جناب روحانی فرمودند این یک علامت است سطح فکر کمی بالا امده است من درنجف تماممدت در ریاضت بودند که اسرار کربلا را درک کنم پیچیده ترین اسرار مال امام حسین علیه السلام از مانی که از مدینه جدا شدن تا شهادت انچه من فهمیدمامام درالنقطاع کامل الهی بوده است ولی بتدریج انرا اشکار کرده است که اوج ان در گودال قتل گاه است قدرتی امام حسین علیه السلام به حضرت زینب علیها السلام دران تپه زینبه داد حقدارندبرادران سنی نپذیرند چنان شجاعتی .ارامش برای مردان رخ نمیدهد چه بر سد به حضرت زینب علیها السلام که قبلا چون سیر وسرکه میجوشیده است وبسیاری این معجزه وقتی که برای انهامسلم تمام مشکلات امامت برای انها تاحدودی حل شد- یک نکته را اشاره کنم- اعراب برای بت احترام زیادی قائل بودند وبرای بت کارهای عجیب وغریب میکردند مثلا مداوم دست به بروی بت میگذاشتند وشتری که بت راحمل میکردمقدس میشد ودست بر شکم وپا ی شتر میگذاشتند که تبرک شود وگاهی افراد مانند که به ضریح میچسبند به بت میچسبیدند وبرای انکه جدا شوند مداوم بر سرانها شلاق میزدندولی فرد جدا میشد تاغش کند زمان پیامبر اکرم صلواته علیه واله السلم این امر به پیامبر صلوالته دالله علیه واله والسلم باز گشت ولی شخص پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسام اجازه این نوع کارها که بعضی انها برای فرد ویاشخص پیامبر اکرم صلوالته الله علیه واله السلم ممکن بودخطراتی داشته باشد بشدت نهی میکردند- روزی خانم عایشه ازپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم اجازه خواست که موی ایشان در قران افتاده بودبه فامیل خودبدهد حضرت صلولاته علیه واله والسلم اجازت دادند این عمل بشدت موردتوجه اصحاب واقع شدکه قران خودرابه حضرت صلواته الله علیه واله والسلم میداند ووحضرت قران راباز کرد ومداوم موی خودرا شانه میکگرد باز روی خانم عایشه از پیامبر اکرم صلواته اله علیه واله والسلم درخواست یک پیراهن خودرابه ایشان بدهد که برروی یک زائو ویابچه برای مدتی انداخته شود زمانی که حضرت به مکه امدند وخواستند که عرفات را مشخص وتعلیم بدهند در جائی فرمودن این اغاز عرفات(ورود) وباز اشاره کردن انتها ندارد که مطلب اخری برادران اهل تسنن ذکر نکردند حضرت مشخصات خاص عرفات نشاندادند مانندکوی رحمت وغیره وروی یک بلندی رفتند درحالی که سوار برشتر بودند شخص پرسید عرض ان چقدر است انهم ازخنکی ایشان بودن باز فرمودند حدی ندارد مردم مطاب سابق جماعت کم کم به شتر نزدیکشد وشروع کردبه بوسیدن شتر ودست کشیدن وهم چنین پای حظرت نوازش میکردند ومیبوسیدند ودست بر لباس پیامبر میکشیند وبه سر وصورت میکشیدند وحاضر به جدا شدن نبودن حضرت گاهی باشتر کمی حرکت میکرد برای انکه شتر به ایستد دم شترر اگرفتند وجمعیت لحظه به لحظه زیاد شدند تا انکه پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم برای جان مردم احساس خطر کردند نهیب زدند پراکنده شوید وبرای انکه درجائی نزدیک تجمع نکنند فرمودند افق هارانشان دادند فرمودن عرفات تا انجا است وبه عبادت مشغول شوید باز عده ای توجه نکردند حضرت صوالته الله علیه واله والسلم به یکبلندی رفتند وباز جمعیت شروع کردبه ایشان نزدیک شدند وحضرت به جائی رفتند برادران سنی گفته اندکه حضرت ازجان خوداش بعلت ترور ترسیده است وبرادران شیعه این موضوع گرفتند وبه همین علت ایشان خطبه نخواندند- عرفات خطبه ندارد دوم ایشان فرمودندبه عبادت مشغول شوید واگر قرار بودکه خطبه بخوانند این حرف را نمی زدند واگر ازجان خود بیمناک بودند حضرت علی علیه السلام وافرادگارد همراه ایشان بود-در ضمن شتر پیامبر اکرم بهشتی است وایشان باهمین شتر به بهشت میرود ونسل این شتر بهشتی هستند که امام حسین علیه السلام سوار فرزندان شتر بود- ادامه دارد