بسم الله الرحمن الرحیم-به بهانه نگاه به مقدمه کتاب- وزین اسما وصفات حق به قلم فلیسوف برجسته متالهی حضرت جناب استادعزیز غلامحسین ابراهیمی دینانی—بحث وحدت وجود که قبلا یکی از مشغولیات عمده نسل تحصیل کرده بود وعوام را ازار میداد- ب نظر حقیر بیانی الکن داشته باشم- مشکل اساسی ان است که بحث عقلانی جایگزین بحث علمی نمیشود وما عقلانی درک میکنیم نه علمی- قبل از خلقت ما ایده ما درذات الهی است که بینهایت زنده تر ازما است وربطی به ماندارد وزمانی که خلق میشویم خداوند منان هم از طریق فعل وهم ذات به ما محیط است ومثالی وجودندارد که این خصویت تمثیل کند امدن گفتن که قطره در رودخانه مانند ان است- درحالیکه رودخانه مثال وحدت علت ومعلول است وحدت فعل وبقو.ل یونانی ها کف رودخانه سمبل ذات است اگر بگوییم که فعل الهی درجائی عمل میکند که ذات نیست ما خداوندمنان مکانی کردیم وغلط است واگر بگویئم فعل الهی در ذات رخ میدهد واینهم غلط است ذات الهی مرکز تحولات شد- پس هردو درست است واین امر چون علمی درک نیمکنیم قابل فهم نیست ولی قابل درک عقلانی است- نکته دیگر گروهی معتقد هستند که خداوند منان بالذات نگاه میکند ومنظورانها این است از غیب میداند وچنانچه خداوند باید ببیند پس محتاج میشود وگروهی دیدن را ملاک قرار میدهند به علم غیب راقبول ندارند هردورخ میدهد وهیچگاه علم غیب الهی غلط نمیشود واین هم امری منحصربفرد است وحال میتواندخداوندمنان افاضه علم غیب نسبی به شخصیتی بکند اما درامر وجود وماهیت وجود مادی د.خطلت دارد که علمی ان قابل شناخت یکی بسیط بودن که چگونه است ویکی دیگر عدم نبودن ان حال وحدت بین دووجود مادی که اول باید وحدت شود که نوع مشخص نیست ولیحضرت استاد مرحوم ایت الله العظمی فلسیوف شهیر طباطبائی حلول که درروح انسانی چنین میداند وبدنبال ان وحدت ماهیتاها رخ میدهد درغرب میگویند دراین موارد بهترین گزینهای که جواب میدهد را انتخاب کنید شاید حلول بهتر باشد باید درنظر داشت از لحاظ عقلانی است نه از لحاظ واقعیت وعلمی مسلمانها بعلت انکه همه موجودات خداوندمنان درقران فرمود که زوج ویاجفت هستند بدنبال کشف زوج رفتن وبنابر گفته دوستی لبیائی خیلی زود به شانزده گیاه رسیدند ودراندلس بنابر قولی به پانصدتا ازهمه نوع وبقولی یک هزار رسیدند که مثلا خرگوش نمیدانستند که زوج دارد ویامار که زوج دارد اما نکته به کوه ها رسیدن که زوج دارند وبه دشتها همینطور ودریاها ایشان معتقد بود که اینها اوهامی است ولی شخص معتقدهستم که با معیاری تشخیص میداند که ممکن است ان معیار درست نباشد ولو این معیاردرست باشد ولی زوج نباشند باز کمک میکند