بسم الله الرحمن الرحیم- نگاهی به قران مجید- بخش ششم -بحث درباره ایات متشابه ومحکم را ادامه دهیم-نظریات شخصی است- بیان شده است که در کتاب فخیم": اصول کافی": دربیان محکم ومتشابه اضافه شده است که ":ایات محکمات ایاتیست که دلالت بر دستورعملی کند ویانقل مطالب عمومی باشد که همه بشربفهمند ونیاز به عقیده وایمان ندارد- نیاز به عقیده وایمان ندارد لامحال عقلی معنای ان این است که چون قران معجزه است وفرموده است خداوند منان احد واحد است ماهم میپذیریم و عقیده وایمان ما میشود وبر خلاف نظری که شخصیت فرموده است اعراب جاهلی ایمانی به فرشتگان وبهشت وجهنم وبرزخ وغیر مادی بودن روح نداشتند ولی این استدلال که اولا فرشتگان مونث هستندودرثانی چرا رسوبلان از فرشتگان نیستند درمقام جدل از یهود وام گرفته بود-درحالیکه جزو محکمات قران است جناب ابوجل کف دستش را گود میکرد ومیفرمود از این حرفها چیز درکف دست من قرار نمیگیرد- وباوجود انکه قران روحرا جزو مادیات نمیداند یعنی از عالم خلق نیست وجزو عالم امر است اعراب جاهلی روح رامادی میدانستند ومیبایست اثابت عقلانی شود بر خلاف نویسند عالم حس را گرچه تغیر میکند بخوبی درک میکردند واین تغیرات حس برای انها محکمات بوده است گرچه عالم غیب لاتیغیر است وبابیان قران محکم میشود انها نمیپذیرفتند وحتی انهارامتشابه نمیدانستند وبقول پوزتیویسم بی معنا تلقی میکردند که ئبافته حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرض میکردند- مثال جالبی بیان شده است که انسان را کتاب عالم صغیر وفهرست کتاب عالم کبیر میدانند؟؟ که معنا نمیدهد این بشر دراین عالم کتاب ضغیر است ودربهشت کتاب عالم کبیر است وفهرست به معنای استعدادهائی استکه درانی جهان رشد میکند به اندازه کتاب صغیر وسپس در عالم برخ وبعد قیامت وبعد بهشت به کتاب عالم اکبر میرسد-ادامه دارد