بسم الله الرحمن الرحیم-اسلام وحقوق بشر- بخش چهارم -اسلام تشخیص میدهد که روابط دوطرفه ومتعامل بین ارزش ها را- وهیچکدام را فراموش نمیکند- اما توجه ودقت دربه امر نیاز به همکاری وهماهنگی بین انها را دارد-که لازم است یک سری اولویت ها وحق تقدم ها باید تمیز داده شود ودیده شوددر اهمیت دادن به ارزش های اخلاقی ومعنویت ها- که این های اخری شامل اولویت های حقوق بشر نیست-اختلافات بوجود امدهدر دیدگاه ها درب احتمال درگیری ها برای تدارک دیدنبه نظم دراوردن وفراهم ساختن جزیات خاص همچنان باز نگه میدارد-مسلما این اتفاق خواهد افتاد- ودرگیری واختلاف حاکی از عدم سازگاری خواهد بود سپس بسیار واضح است که از اغاز تمدن اسلامی این روش اسلامی جامعه را دربر میگرفته است ومیبایست خصوصیات جامعه اسلامی حق تقدم داشته باشد- موضوعیت به درجاتی از یک احتمال بسیاربعیدی که احیا وتقویت ارزش های اسلامی پلی شود برای کمک وتحقق وموفقیت اهداف حقوق بشر دراینده شود- هم اکنون مشخص است- ایده های مسلمانان درتمام ابعاداش اکنون درحال به تجربه دراوردن بایک احیای سالم ان که برای یک قرن تعطیل بوده است- مهمترین سیمای امیداور کننده این احیای مجدد ان است که که توجه خودرا مستقیما به شناخت قران وجستجودران است- تا نور وهدایت رادرشرایط وارزش هائی که به سرعت درحال پیچیده شدن استکه بشر امروز با ان درگیر شده است در قران بدست اورد –ونتجه ان که اثبات میشودکه بسیار فراوان وغنی ومملووپر فایده است- واین امر درحقیقت مطابق با اطمینانی است که در قران خزائنه نور وهدایتی که محونمیشود است: تبین-اگر اقیانوس مرکب شود برای نوشتن کلمات رب من( مولد بینهایت) محققا اقیانوس تمام میشود قبلاز انکه رب من کلماتش به پایان برسد—حتی شرح کامل داده نشده است-ادامه دارد