بسم الله الرحمن الرحیم- عالم خلق وعالم امر – خداوند منان وجل وجلاله الشریف دوعالم را خلق کرده است عالم خلق بیشعور است وعالم امر عالم شعور واگاهی عالم فرمانهای الهی است درعالم خلق فرمودند که شمات به اندازه تسخیر وشناخت نظم میتوانید به اسراری پی برید واز بعضی احادیث چنین مستفاد میشود که توسط امام زمان علیه السلم به کل اسرار پی برده میشود- ولی از عالم امر بسیار اندک انهم بد علت است یکی بعضی استنباطات ودوم اطمینان قلب وعالم امر تنها چهارده مصوم علیهم السلام به کلیه اسرار ان واقف هستند ولا غیر واندکی تسوط انیبا وقران مجید وبیانات چهاده معصوم علیهم السلام قابل درک است به تاریخ بر گردیم هرملتی بدبنال علم مادی رفت بقول استادانگلیسی اگر به بیست نرسیدبه ششروهفت مسلم رسیده است ولی در حکمتهای ایدولوژیکی بقول ایشان حبابی را بدست اورده است که تا فاصله بالارفته است وسپس منفجر شده است وانسان تا امروز خود را موش ازمایشگاهی کرده است درحالیکه غیراز دوسه قرن اخیر همیشه علمای علوم انسانی چه از لحاظ کمیت وچه از لحاظ کیفت درسطح بسیار زیاد وممتاز بوده اند ودرحال حاضر تعداد دانشمندان علوم انسانی کم نیستند ولی اندکی بدست اوردند عمق علوم انسانی بی هنایت است بقدری از درک فرشتگان عرشی هم بالاتر است اماحسین علیه السلام زمانی حضرت عالیمقام علی اکبر علیه السلام به مدرسه رفت واستاد بسمالله الرحمن الرحیم راتدریس کرد ویک اجمالی از سوره حمد را امام علیه السام که به خانه امد حضر علی اکبر اموخته خود را گفت حضرت فرمودندکی به تو یاد داده است ایشان فرمود درسرکلاس یاد گرفتم وایشن جواهرات که بسیار پر ارزش بود منجمله گردندید مراورید حضرت زهرا سلام الله علیها با خوداورد ودر دهان استاد کرد دوتفسیر موجود است یکی این امر برای بها دادن به قران اختصاصا واسلام عاما وتشویقیودیگران منجمله حضرت معزز ایت الله زبرد جد رحمت الله علیه اگر تمام کائنات را میداد کم بود واین جایگاه بغیر الحساب استولی درک ما ضعیف است قرائنی است منجمله شمشیر واحدی حضرت امیر علیه السلام در جنگ خندق زدند دونوع حدیث است یک از عبادت( باا رزش تر ین کار مخلوق) جن وانس بالا تر است ودر حدیثی از عبادت کل مخلوق بالا تر است در حایکه یک امر مادی بوده است وبعد معنو جایگاه روشن است که یک رکعت نماز اش بهشتیان میتواند ارتقا دهد واگر اجازه بود جهنمیان را بهشتی کند بغیر الحساب اگر قران نفرمود بود که خداوند همه مخلوقات را زوج افریده است یعنی بیش از یکی ما اینرمز ساده رادرک نمیکردیم لذا در موضوع عالم امر بایدلطف شود گرنه راه نجاتی نیست حضرت ایتالله معزززبر جد رحمت الله علیه زیاد کاروان به مکه میردند دریکی از سفرها یا یکی علمای عربستان خواسته بود مستقیما به ایسان صحبت کند ویا بافردی از کاروان ایشان وان جناب فرمودهان باحضر ایت الله رحمت الله گفتمان داشته باشد وایشان به خدمت حضرتش میرسد ومیگوید شما امامان درسطح پیامبر اکرم صلوالته الله علیهواله والسلم میدانید دلائل شماچیست ایشان میفرماید درقران به زوج وفرد خداوند منان قسم خورده است تفسیر شما دراین باره چیست؟ ایشان فرموده است اگر اجازه دهید من تفسیر شما رابدانیم ایشان میفرمایئد خداوندمنان همه مخلوقات زوج افرید که تنها منفردخوداش باشد واگر شما این عالم خاکی مداوم بشکافید هیچگاه به فرد نخواهد رسید وفردانهم کاری نمیتواندبکند وهیچگونه استثانی وجود ندارد اگر پیامبر اکر م صلوالته الله علیه والهع والسلم به تنهای هدایت اسلام را بعهده میگرفت فرد میشد واستثنا میشد درحالیکه چننین نیست ایشان فرموده بوده است اجازه دهید من مطالعه بکنم وبر گردم وهرگز بازنگشت ومن وارد بسیارنمونه های دیگر نمیشوم