بسم الله الرحمن الرحیم-بحثی بابرادران اهل سنت- بحث قیاس- قیاس یک بحث عقلانی است- اما د رفقه الهی که بر دارن اهل تسن بقول عالمی هشتاد مورد از ان کاربرد گرفتند گاهی درست از در می اید وگاهی غلط- مثال یکی از اساتید را بگویم- فرض کنید دوساعت یک مارک را ازکارخانه گرفتیم یک روز دراب گذاشتیم این ساعت در داخل اش مقداری زنگ میزند ومثلا ساعت اولی پنج دقیقه کند عمل میکند ساعت دوم قطعا چنین است زیرا اطلاعات پایه ویا مبنا یکی است ولی دوساعت بادو مارک مختلف را همین ازمایش کنیم یکی ممکن است بطور کلی از کار بیفتد ودومی پنج دقیقه کند عمل کند ویا ساعت اولی هچگونه اسیبی نبیند وساعت دومی پنج دقیقه کند عمل کند زیرا اطلاعات پایه مختلف است اگر ما به تمام علوم وحی اگاهی کامل داشتیم قیاس کاربرد درستی داشت- مقدمه دیگر ماتصور میکنم که در زمان جناب ابوحنیفه مردمان ساده لوح بودند این چنین نیست ولی مشکل درجای دیگری است- مقدمه دیگر یکی از علما فرمودند که امام صادق علیه السلامکه فرموده اند شریر ترین موجود در زمان خودشان ابومنصور دوانقی است یعنی از شیطان هم شریر تر است- به نظر حقیر مسئله باید به این سبک باشد که از جناب ابوحنیفه شاگردانش سئوال کردند- فرض کنید ماباید به یک وادی برویم که بسیار راه اش از اینجا دور است در وسط راه جز سگ وخوک حیوانی نیست ماباید چه بکنیم ایا میتوانیم از سگ وخوگ استفاده کنیم ایشان گفته است بله میتوانید گفتند چگونه انهار بکشیم ایا هرطور کشتن جایز است ایبشان فرموده بله جایز است وبهتر است که اگربتوانید انهارا ذبح کنید گفتند ذبح برای حیوانات حلال گوشت است ایشان بر اساس قیاس فرمودند ذبح یک حکم مستقل است حکمت دارد پس ثواب دارد روه به قبله کردن همینطور تا اخر- ادامه دارد