بسم الله الرحمن الرحیم-دفاع از جناب حافظ-گرچه من میبایست سیستماتیک وارد این مقوله بشوم ولی بعلت قلت سواد ووقت از هردری سخنی وارد میشوم-اولین نکتهای که من دریافت کردم- اگر کسی درحوزه ها مدتها نباشد وتاریخ ایران بخوبی نداندامکان درک صحیح به نظر حقیر کمی مشکل است- بنابر تحقیقات درگذشته ایران تعصب غیر از معنای امروز را داشته است- همه بایددر حوزه های فرق خود شرکت کنندوتدریس هم به دین نحو بوده است که اول قرائت قران یادمیگرفتند وسپس مقداری تفسیر وحدیث وتاریخ اسلام وحفظ اشعار درسطح بالاتر اشعار عربی وکمی هم مسائل فقهی وسپس به کارهای دیگر میپرداختند وطلاب هم ادامه دروس فقهی بوده است ومیبایست مداوم مطالب جدیدی بدرد عموم میخورد یاد داشت بر دارند بروی کاغذ واولین کشور دردنیایسبق در این مورد ایران بوده است- ودوم نبض سیاسی حکوت ایران هماهنگ با نبض سیاسی عراق است درتمام فرق اندکی ممکن است دربعضی افراد اختلاف داشته باشد ولی مقدارس سنت های ایرانی در بعضی موارد دخالت دارد بعنوان نمونه درویشان باصوفی گیر اختلاف فاحش دارد صوفی متعلق به اعراب است که ریشه از حضرت ابراهیم علیهالسلام دارد واوج ان از مسیحیت فلسطین گرفته شده است- بخش های زیادی نداردیک قطب دارد وخانه قطب مرکز هدایت است درحالیکه در درویشان کارهیا اجتماعی وکمک به بینوایان ونشر مخفیانه دین وحمایت از علمای شیعه بصورت مخفی وتبرزین اسلحه دفاع از خود است که برای گم کردن را به سنگ تراشی روی اورده بودند ودر اطاق خود تبر زین به دیوار میزدند وسپس خانقاه مرکز بسیار کارهای اجتماعی وسیاسی مخفی بوده است ونکته مهم دیگر اهل مسافرت برای تبلیغ بصورت مخفی است واوج ان در اسماعیلیه است ودر زمان صفویان دوباره رونق بیشتری پیدا کردند که بیشتر درایران شیعه هستند- هیجکس بی دین نیست هرکس دینی دارد ولی کم کم به همدیگر لقب بی دینی زده شده است که کار سیاست است- اسلام به صورت ازاد بسیار زیبا حرکت کرد وانهم جنبه علمی بخود گرفت تا قبل از رنسانس دین درغرب طوطی واری است ومکه ومدینه ومراکز های شیعیان وبرادران سنی بدنبال استدلال علمی فرق خود بودند وغرب استدلال در دین وعلم را از ابن رشدیاد گرفت که بعدا انشاالله روی ان بحث میشود ولی سیاست این بحث علمی را بشدت خراب کرد بعناون مثال امروزه اگر شما یک قران به یک دانشجوی وهابی درانگلستان بدهید وقران هم صیحیح باشد- انرا میسوزاند زیرا نام چاب ایران ممکن است تاثیر منفی در ذهن اوبگذارد- بحث قیل وقال مدرسه همین استکه زمانی شما با یک فرقه دیگری بحث میکنید بحث علمی نیست پاتکی است طرف میزند که تمام حقایق دشما راقلابی ودروغین وجعلی قلمداد کند وهیچ موردی حقیقتی از شما دریافت نمیکند جز فریب- البته تاریخ اسلام از جنبه ای دانشمندان وعرفای تا حدودی فرهیخته درحال پروش است که مقداری از حقایق دیگران میپذیرند- جامعه اسلامی با اندیشه اشعری به راستی درمقابل حکومت خلع سلاح میشود ومایوس میگرددبخصوص نسل جوان واین عرفا دریچهای باز میکنند که شاه بیت ان توحیدکه وارد ان فضا شوند وکم کم دستوراتی که بدرد زمان میخورد وبخصوص حکمرانان متوجه قضایا شوند من درخدمت استادعظیم الشان جناب محمود کریم حقیقی خدمت عارف شهیر جناب ایت الله نجابت رفتیم رحمتالله علیه جناب استادمن را کنار ایشان نشاند ایشان بایک لباس ساده ویک پوستین بدون عمامه نشسته بودند واحادیث دلگرم کننذه میخواند وناگهان جدی به جناب استاد فرمودند که کریم اقا میوه را پخش کن ووایشان شروع کردند به پخش کردند ارام به من گفتند این عرفان است- به حوزه بیاید از این حرفا هست- وباز من زمانی درمنزل ایشان بودند با کسی صحبت میکردند درباره عرفان فرمودند خانم همسایه پیش من امد وفرمود که بچه های من قرائت قران صحیحی ندارند ایشان ریس حوزه بودن به یکی ازطلبه خودتان دستور دهید که به انها قران یاددهند وهرچقدر بفرمائید تقدیم خواهد شد ومن گفتم خود من وهم نزدیک منزل شماهستم ودرثانی این طلبه ها بسیار کار دارند و ونمونه های ان در حوزه بسیار زیاد است-عکس امام راحل علیه السلام که فرمودند بعد از مرگ من انرا پخش کنید درحالیکه بالباس معمولی سینی چای در دست دارد—ادامه دارد