بسم الله الرحمن الرحیم-استاد مطهری می نویسد: (( روح آزادیخواهی و حریت در تمام دستورات اسلامی بهچشم می خورد. در تاریخ اسلام با مظاهری روبرو می شویم که گویی به قرن هفدهدوران انقلاب کبیر فرانسه، یا قرن بیستم، دوران مکاتب مختلف آزادیخواهیمتعلق است)) (همان صص2-41). وی آزادی را لازمه گسترش و تداوم احکام اسلامیمی داند و می نویسد:
به دلیل همین آزادی ها بود که اسلام توانست باقیبماند. گردرصدراسلام درجواب کسی که می آمد و می گفت من خدا را قبول ندارم،می گفتند بزنید و بکشید، امروز دیگر اسلامی وجود نداشت. اسلام به این دلیلباقی مانده که با شجاعت و با صراحت با افکارمختلف مواجه شده است. درآیندههم اسلام فقط وفقط با مواجهه صریح و شجاعانه با عقید و افکار مختلف است کهمی تواند به حیات خود ادامه دهد. من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگراناست. ازاسلام فقط بایک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادنبه افکار مخلف و مواجهه صریح و روشن با آنهاست (همان. ص،18). برگرفته از سایت جناب استاد معزز جناب استاد محقق دکترجواد اطاعت رحمت الله علیه با تامل
بسم الله الرحمن الرحیم- عالم خلق وعالم امر – خداوند منان وجل وجلاله الشریف دوعالم را خلق کرده است عالم خلق بیشعور است وعالم امر عالم شعور واگاهی عالم فرمانهای الهی است درعالم خلق فرمودند که شمات به اندازه تسخیر وشناخت نظم میتوانید به اسراری پی برید واز بعضی احادیث چنین مستفاد میشود که توسط امام زمان علیه السلم به کل اسرار پی برده میشود- ولی از عالم امر بسیار اندک انهم بد علت است یکی بعضی استنباطات ودوم اطمینان قلب وعالم امر تنها چهارده مصوم علیهم السلام به کلیه اسرار ان واقف هستند ولا غیر واندکی تسوط انیبا وقران مجید وبیانات چهاده معصوم علیهم السلام قابل درک است به تاریخ بر گردیم هرملتی بدبنال علم مادی رفت بقول استادانگلیسی اگر به بیست نرسیدبه ششروهفت مسلم رسیده است ولی در حکمتهای ایدولوژیکی بقول ایشان حبابی را بدست اورده است که تا فاصله بالارفته است وسپس منفجر شده است وانسان تا امروز خود را موش ازمایشگاهی کرده است درحالیکه غیراز دوسه قرن اخیر همیشه علمای علوم انسانی چه از لحاظ کمیت وچه از لحاظ کیفت درسطح بسیار زیاد وممتاز بوده اند ودرحال حاضر تعداد دانشمندان علوم انسانی کم نیستند ولی اندکی بدست اوردند عمق علوم انسانی بی هنایت است بقدری از درک فرشتگان عرشی هم بالاتر است اماحسین علیه السلام زمانی حضرت عالیمقام علی اکبر علیه السلام به مدرسه رفت واستاد بسمالله الرحمن الرحیم راتدریس کرد ویک اجمالی از سوره حمد را امام علیه السام که به خانه امد حضر علی اکبر اموخته خود را گفت حضرت فرمودندکی به تو یاد داده است ایشان فرمود درسرکلاس یاد گرفتم وایشن جواهرات که بسیار پر ارزش بود منجمله گردندید مراورید حضرت زهرا سلام الله علیها با خوداورد ودر دهان استاد کرد دوتفسیر موجود است یکی این امر برای بها دادن به قران اختصاصا واسلام عاما وتشویقیودیگران منجمله حضرت معزز ایت الله زبرد جد رحمت الله علیه اگر تمام کائنات را میداد کم بود واین جایگاه بغیر الحساب استولی درک ما ضعیف است قرائنی است منجمله شمشیر واحدی حضرت امیر علیه السلام در جنگ خندق زدند دونوع حدیث است یک از عبادت( باا رزش تر ین کار مخلوق) جن وانس بالا تر است ودر حدیثی از عبادت کل مخلوق بالا تر است در حایکه یک امر مادی بوده است وبعد معنو جایگاه روشن است که یک رکعت نماز اش بهشتیان میتواند ارتقا دهد واگر اجازه بود جهنمیان را بهشتی کند بغیر الحساب اگر قران نفرمود بود که خداوند همه مخلوقات را زوج افریده است یعنی بیش از یکی ما اینرمز ساده رادرک نمیکردیم لذا در موضوع عالم امر بایدلطف شود گرنه راه نجاتی نیست حضرت ایتالله معزززبر جد رحمت الله علیه زیاد کاروان به مکه میردند دریکی از سفرها یا یکی علمای عربستان خواسته بود مستقیما به ایسان صحبت کند ویا بافردی از کاروان ایشان وان جناب فرمودهان باحضر ایت الله رحمت الله گفتمان داشته باشد وایشان به خدمت حضرتش میرسد ومیگوید شما امامان درسطح پیامبر اکرم صلوالته الله علیهواله والسلم میدانید دلائل شماچیست ایشان میفرماید درقران به زوج وفرد خداوند منان قسم خورده است تفسیر شما دراین باره چیست؟ ایشان فرموده است اگر اجازه دهید من تفسیر شما رابدانیم ایشان میفرمایئد خداوندمنان همه مخلوقات زوج افرید که تنها منفردخوداش باشد واگر شما این عالم خاکی مداوم بشکافید هیچگاه به فرد نخواهد رسید وفردانهم کاری نمیتواندبکند وهیچگونه استثانی وجود ندارد اگر پیامبر اکر م صلوالته الله علیه والهع والسلم به تنهای هدایت اسلام را بعهده میگرفت فرد میشد واستثنا میشد درحالیکه چننین نیست ایشان فرموده بوده است اجازه دهید من مطالعه بکنم وبر گردم وهرگز بازنگشت ومن وارد بسیارنمونه های دیگر نمیشوم
بسم الله الرحمن الرحیم- خاطره- در اطاقم در درشهر لندن درحال مطالعه بودم اطاق من روبه جنوب بود ومشرف به یک خیابان باریکی که نور نیم سوزی داشت که شبهای کمی ترسناک میشود ساعت درحدود دونیم نصف شب بود که میز مطالعه من کنار پنچره بود وانطرف خیابان ساختمان های عهد بوق انگلستان که دوطبقه بودند درست کمی پاین تر داز پنجره من خانه یک پیرمرد وپیرز ن انگلیسی بود که گاهی زن باشوهر دعوا میکرد وخانم پیرزن بیرون میامد قدم میزد وگاهی رب باز میکرد وروی پله اخری مینشست علت دعوا هم بدمستی اقا بود هروقت اقا مست بود میامد این خانم درب را باز نمیکرد وپس از مدتی مفرمودند مثلا درهوای سد ده دقیقه قدم برند من جان ندارم تورا بالاببرم وبعد دم درب می ماند تا اقا اهسته اهسته بالا رود ان شب مندرحال مطالعه بودم سرم که ازکتاب برداشتم دیدم سیاه رنگ پیچید وارد خیابان شد ودم ان خانه ایستاد وراننده پیاده شد ورفت زنگ زد ومن بعد رفتم وخوابیدم ولی تعجب کردم- در انگلستان اغلب دانشجویان شب های تاصبح درس میخوانند دو طبقه بالاتر یک دانشجوی انگلیسی بود یک دفعه من به ایشان گفتنم که میخواهم به این دونفر مشاوره بدهم نظر شما چیست ایشان فرمودند مسئله اینها از این حرفهاگذشته است وبعد چند روز ورفتم جریان به ایشان گفتم به نظر شما موضوع چیست ایشان گفت من هم انشب متوجه شدم ومنهم تعجب کردم ورفتم واز خانم جریان را جوی شدم به نظر این طور بوده استکه انگلستان گاز کنترول در اطاق ویهر جا گاز است وقتیکه گاز تمام شد پول در کنترول میاندازند وگاز دوباره روشن میشود شب سرد بود گاز تمام میشود وایشان بلند میشود که پول در کنتوربی اندازد ومتوجه میشد اقا لحافرا پس زده است لحاف رامیکشد دستاش که به تن اقا میخورد میفهمد بسیارسرد است تلفن میزند وایشان میبرنند وایشان گفته است منهم دل میخواهد مرگم این چنین باشد زیرا ایشان بالب پر خنده ازدنیا رفت بدون انکه درد بکشد جناب دانشجوگفت منهم چنین مرگی رامیخواهم واصلا مردم انگلستان چنین مرگی را میخواهند-اخرین تحقیقات غرب درفلسفه حیات به این نتجه رسیدند بخشی از روح که درتعامل با جسم وغریزه است روان میگویند ومیگویند این غرایزنه درحدمورد نیاز ومعقول بلکه تقویت کنید وبا کنید وکاربرد بگیرید- اینکه فردی از بالای هیمالیا با اسکی میاید ومیمرد ویاد ته اقیانوس میچرخد تابمیرد ویامواد میزند تا سنکوپ کند دنبال همین فلسفه است جناب جامسکی به این نتجه رسید هاست که تلبیغات درغرب در اساس همرا تبلیغات برای این فلسفه وخواسته دولت هم هست؟؟
بسم الله الرحمنالرحیم-چند ایا- ایا رابطه خداوند منان وحضرت جبرائیل علیه السلام وحضرت مسیح علیه السلام – یک رابطه پیچدیده است ویا یک رابطه ساده است- وایا درک تثلییث به این علت درست است که به پیچیدیگی های ان نرسیدهایم- ودلیل درست بودنش این استکه شما مسلمانان دست دزد را میبرید؟- ایا دلیل انکه ما تضادهای تورات رانمیتوانیم حل کنیم این است که عبری قرون وسط ی راخوب نفهمییدم؟ ایا سیاست مداران انزمان خیلی پیچیده بودند؟ ایاسیاست مدhران امروز غرب خیلی اکادمیکی وپیچیده هستند؟