بسم الله الرحمن الرحیم-فلسفه نبرد کربلا وریشه های ان- بطور حتم حسادت وبرتری طلبی وقدرت خواهی ه درعصر جاهلیت درقبائل عرب نهادینه شده بود وبخصوص درامویان که علی الظاهر ریاست کلی را دارا بودند ازشدت بیشتری برخورداربود- تنها پیامبر اکرمصلوالته اله علیه واله والسم وخاندان مطهراش با این منش وسیاست حکومتی مخالف بودند که همه انان نور واحدبودند لذا سران قبالئل پس از رحلت جانسوز پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم یک وحدت نسبی قوی دراین مورد بوجود امد که حتی درصدد حزب فیزیکی ائمه الطهار علیهم السلام برایند- سیستم حکومتی که اعرب میپسندیند حکومت ملوک الطوایفی بود که به ظاهر زیر نظر یک فرمانروا مقتدر بسر میبرد وبه احتمال زیاد این شکل از حکومت در سراسر جهان انروزشکل سیاسی مسلط بوده است شخصیتی که این شکل سیاسی را بسیار استحکام بخشید براساس بعضی از تاریخدانها جناب عثمان بوده است لذا یک رجعت ارام وخاموش به سمت اندیشهای سیاسی جاهلیت فراهم شد واین جا ست که پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند به علی علیه السلام امروز بر اساس تنزیل قران با مشرکین میجنگیم وشما بعد بر اساس تاویل قران خواهی جنگید ائمه اطهار تا زمان معاویه علیه العنت بعلت انکه درک افراد بسیار سطحی وضعیف بود وعمقی هنوز پیدا نکرده بودند پذیرش خلفای را بعنوان مصلحت گرائی وتدبیر سیاسی میپذیرفتند که از سنتهای اسلام زیاد دورنشده بودند ومیخواستند سنتی باقی بمانند وبقول حضرت امام صادق علیه السلام مسلمان باشند ولی مومن نباشند معاویه علیه العنت هیچگاه از اسلام ناب دفاع نکرد و ونسبت به کسانی با اسلام ناب مخالفت داشتند مخفیانه حمایت کرد وزمانی که بهانه فریبنده ای بدست میاورد برهمان اساس ان موضوع اقدام میکرد امویان بسیار سعی کردند که حضرت یک توبه وشاید بیاناتی درکشتن قهرمانان مشرک اموی چیزی بگویدوازانها به نحوی دلجوئی کندومعاویه دراین مورد به ظاهر ساکت بودولی خلفا ارام ارام از سنت پیامبر اکرم صلولته الله علیه واله والسلم دور یگزیدند ورای خود را مطرح کردند تا به ظاهر خود رابه مقام پیامبر اکرم نزدیک سازنند ونمونه ان را درباره حقوق زنان بخوبی قابل درک است که یک رجعت ناقص به دوران جاهلیت است- یزید علیه العنت بنابراساس رای بعضی مورخین میتوان گفت به سمت یک لیبرالیسم جدید جاهلی سوق پیدا میکرد واز سنتهای پیامبراکرم صلواته الله علیه واله والسلم بشدت متنفر بود وپوشش مذهبی را مانند یهود مجبور به حفظ ان شد ومتاسفانه بسیار علمای اهل تسنن وشیعه درمقابل او سکوت اختیار کردند ودر نبرد کربلا هم شرکت نکردند جنگ مسلمانان وشیوخ با حضرت علی علیه السلام د وباره جریان جنگ علی علیه السلام را بامشرکین اموی تداعی کرد وتشدید کرد ثروت باداورده که حضرتعلی میخواستند به ان قوانین سختی را مستولی کنند با روح مفت خور ی ومفت خو اهی اعراب درتضاد بود لذا زمان امام حسین علیه السلام بسیار زمان دشوار بود که فشارها ازتمام جهت برایشان وارد میشد که باتز استراتژیک وسیاسی ایشان هماهنگی وهمفکری نداشت تنها شخصیتی بود ه بر خلاف رودخانه میخواست شنا کند واین امر را یزید بخوبی میدانست-ادامه دارد