سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام

 

دیدگاه 10 تن ازمراجع عظام تقلید درباره مقابله با ویروس کرونا

کروناویروس30بهمن ماه در قم با ابتلای دو نفر کشف و شناسایی گردید و بلافاصله باسرعت فوق العاده ای در سطح استان و سپس دیگر نقاط کشور گسترده شد؛ مسئولانکشور از همان آغازین ساعات اعلام شناسایی ویروس در ایران مردم را به جدیگرفتن بهداشت فردی و ضرورت آن و پرهیز از اجتماعات تشویق کردند.

کروناویروس 30 بهمن ماه در قم با ابتلای دو نفر کشف و شناسایی گردید وبلافاصله با سرعت فوق العاده ای در سطح استان و سپس دیگر نقاط کشور گستردهشد؛ مسئولان کشور از همان آغازین ساعات اعلام شناسایی ویروس در ایران مردمرا به جدی گرفتن بهداشت فردی و ضرورت آن و پرهیز از اجتماعات تشویق کردند.

مراجع عظام تقلید نیز از ابتدا بر عمل بهتوصیه های پزشکان وکادر درمانی برای مقابله با کرونا تاکید داشتند، درادامه دیدگاههای ده تن از مراجع جهت اطلاع بهتر و بیشترمردم برای جلوگیریاز شیوع این ویروس را می خوانید:

نظر آیت الله سیستانی

در هر کجا که براى جلوگیرى از انتشار ویروس کرونا اینگونه تجمعات ممنوع است باید این منع جدى گرفته شود

آیت الله سیستانی در استفتائی در موردتجمعات درروزهایی که با کرونا درگیر هستیم، پاسخ دادند: در هر کجا که براىجلوگیرى از انتشار ویروس کرونا اینگونه تجمعات ممنوع است باید این منع جدىگرفته شود.

ایشان همچنین در بیانیه ای گفتند: فراهمکردن نیازهای اساسی خانواده هایی که از اوضاع کنونی آسیب دیده اند، در درجهاول مسئولیت جناح های دولتی مربوطه است اما در سایه عدم اهتمام کافی آنها،جز روی آوردن به دیگر طرف های قادر به مشارکت در این امر مهم که جزو افضلخیرات و قربات است، چاره ای وجود ندارد.

تلاش برای این منظور، همکاری نزدیک گروههای مختلفی را ایجاب می کند:

خیرینی که از لحاظ مالی متمکن هستند تاجایی که برایشان مقدور هست، در این زمینه مشارکت داشته باشند و می توانندهر آنچه را که در این زمینه می پردازند، با رعایت نحوه صرف هزینه ها وتوزیع آن، جزو حقوق شرعی خود برشمارند.
تجار و کسبه که مواد غذایی ومانند آن در اختیار دارند، کالاهای خود را بدون افزایش قیمت بلکه با قیمتسوبسیدی و یارانه ای عرضه کنند.
گروهی از جوانان غیور پس از هماهنگی باطرف های رسمی و در سایه ممنوعیت تردد در بیشتر مناطق، برای شناسایی خانوادههای مستحق و رساندن مواد اختصاص داده شده به آنها داوطلب شوند در حالی کهباید همه تدابیر پیشگیرانه را جهت جلوگیری از سرایت ویروس به آنها رعایتکنند.

نظر آیت الله وحید خراسانی

دستورات پزشکی و بهداشتی را رعایت کنید

آیت الله وحید خراسانی در پاسخ به سئوالجمعی از مومنین درباره پیشگیری از کروناویروس بیان کردند: ضمن رعایتدستورات پزشکی و بهداشتی، هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفتمرتبه سوره حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیت الکرسیرا تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» قرائت نمایید.

ایشان همچنین در پاسخ به سئوالی، مردم را به خواندن سوره یس برای رفع کرونا توصیه کردند.

نظر آیت الله فیاض

پایبندی کامل به توصیه های وزارت بهداشت جهت حفظ جان و کشور خود شرعا و عقلا واجب است

آیت الله اسحاق فیاض توصیه هایی در خصوص ویروس کرونا ونحوه مبارزه با آن ارائه کرد.

آیت الله فیاض در پاسخ به درخواست نیروهایدفاع مدنی عراق که از وی خواسته بودند در سایه مبارزه آنها با ویروس کروناسخنانی را در این خصوص ایراد کند، به موارد زیر توصیه کرد:

پایبندی کامل به توصیه های وزارت بهداشت جهت حفظ جان و کشور خود شرعا و عقلا واجب است.
لزوم پایبندی به توصیه های پزشکان و کادرهای درمانی در همه استان ها.
لزوم پایبندی به توصیه های سازمان جهانی بهداشت و نصایح بشردوستانه آن .
لزومپایبندی به توصیه های دولت و سرویس های امنیتی زیرا مخالفت با این توصیهها و عدم عمل به آنها باعث شیوع این بیماری خطرناک و مرگ امت می شود که اگرشیوع ییابد، مهار آن بسیار سخت است چرا که این ویروس در بسیاری از کشورهایپیشرفته جهان نیز شیوع یافته ولی با این حال از کنترل آن ناتوان بوده اند.

نظر آیت الله مکارم شیرازی

مردم در خانه بمانند و از سفر غیرضروری پرهیز کنند

آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به مناسبت آستانه سال نو، مردم را به ماندن در خانه و پرهیز از هرگونه سفر غیر ضروری توصیه کردند.

 متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

ملت بزرگ ایران؛

در این ایام که، مردم ما در تلاش و تکاپویتحویل سالی نو و تدارک دید و بازدیدها بودند، بلیه ای عالم‌گیر، آرامشهمگان را سلب نمود. در این شرایط ویژه همه شما عزیزان را به توجه جدی بهخطر این بیماری با حفظ خونسردی کامل جلب می‌نمایم.

از تلاش ایثارگرانه و مجدانه جامعه پزشکی وپرستاری و دیگر تلاشگران عرصه بهداشت و درمان و نیروهای جان‌ برکف نظامی وانتظامی و همیاری‌های مردمی از صمیم قلب تشکر و قدردانی می‌کنم.

از همه ملت عزیز تقاضا دارم نسبت به رعایتتمامی موارد درخواستی از سوی مسئولین بهداشت و درمان، از جمله ماندن درخانه و پرهیز از هرگونه سفر غیر ضروری، دقت ویژه نمایند. از مسئولین محترمنیز می‌خواهم با تلاش‌های بی‌وقفه و اتخاذ روش‌های علمی، مردم کشور را(خاصه در استان‌های به‌شدت درگیر) یاری کنند.

مردم عزیز ما با توبه به درگاه الهی و طلبعفو و توسلات و دعاهای خود در آستانه سال نو به خصوص در شب جمعه آخر سال،امیدوار به لطف خداوند و عنایات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفباشند.

در پایان، با دعا و تضرع به درگاه ذاتاقدس احدیت و توسل به ارواح طیبه حضرات معصومین(علیهم السلام) ، دفع و رفعاین بلیه را مسألت می‌نمایم.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین در پیامیتصویری تاکید کردند: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلطباشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم. در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضوردر مراکز عمومی صحیح نیست.

ایشان توصیه کردند: در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا بخوانید و به توصیه های پزشکی توجه کنید.

نظر آیت الله سید محمد صادق حسینی روحانی

بستن آن اماکن به منظور جلوگیری از ضرر لازم می باشد

آیت الله سید محمد صادق حسینی روحانی بهاستفتائی درباره حکم ضدعفونی کردن مراقد ائمه معصومین علیهم السلام در سایهانتشار ویروس کرونا پاسخ گفت.

متن استفتا مورد نظر و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

آیا ضدعفونی کردن مراقد ائمه معصومین علیهم السلام به دلیل احتمال وجود ویروس های کشنده در آنها اشکالی دارد؟

پاسخ: هیچ اشکالی در این موضوع وجود نداردو حتی در چنین شرایطی که ویروس کرونا شیوع یافته، واجب است و در صورتلزوم، بستن آن اماکن به منظور جلوگیری از ضرر قطعی ناشی از اختلاط بین مردمهمانند روزهای فعلی، لازم می باشد.

نظر آیت الله صانعی

بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند

آیت الله صانعی در درس خارج فقه خود بررعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از مبتلاشدن به کروناویروس- بیماری که ازچین- شروع شده است، از نظر فقهی و شرعی تاکید کردند و آن را از لحاظ شرعیچون سبب هلاکت انداختن و اضرار به غیر می شود را حرام دانستند.

بر همه ماست که در حد توان که جلوی ضرر بهخود و دیگران را بگیریم و تلاش کنیم و جهنم مجانی نرویم لذا کسانی کهسرماخوردگی، تب دارند به پزشک مراجعه کرده و در اجتماعات حضور پیدا نکنندهمچنین موارد بهداشتی را رعایت کنند، از دست دادن، معانقه و روبوسی یکدیگرپرهیز کنید.

ایشان همچنین در اطلاعیه ای عنوان کردند: با توجه به توصیه و نظرات بهداشت جهانی و متخصصان داخلی جهت جلوگیری ازگسترش بیماری نوظهور کرونا بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور دراماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند و چگونه چنین نباشد در حالیکهحضرت امام باقر (علیه السلام) تنها به دلیل خوردن سیر و بوی نامطبوع آن بهجهت اذیت نشدن مردم از حضور در مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) ـبا همه عظمت و سفارش به حضور در آن ـ خودداری می نمود.

 

نظر آیت الله سبحانی

ملت هم باید به حرف دولت گوش کند تا این بلیه از سر کشور کوتاه شود

آیت الله سبحانی در پیامی تصویری، پدیدههای هستی را دارای مصلحتی دانست که تنها خداوند به آن عالم است و تاکیدکردند: آنچه مسئولان پزشکی در مورد این بیماری می گویند برای ما حجت است ومی بایست در اجتماعات عمومی کمتر حضور یافته و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

آیت الله سبحانی خدمات دولت و ملت درمقابله با کرونا را چشمگیر دانسته و گفتند: ملت هم باید به حرف دولت گوشکند تا این بلیه از سر کشور کوتاه شود.

آیت الله سبحانی هم خدمات دولت و ملت رادر مقابله با کرونا چشمگیر دانستند و ادامه دادند: در داخل کشور، فعالیت وتلاش ها خوب است و ملت هم باید به حرف دولت گوش کند تا این بلیه از سر کشورکوتاه شود.

مرجع تقلید شیعیان ابراز امیدواری کردند: خداوند خدمات پرسنل درمان بیمارستان ها را قبول کند؛ کسانی که در بهداشتخدمت می کنند، فرشتگانی هستند در لباس انسان که خداوند اینها را حفظ کند.

ایشان در پایان تاکید کردند: هرچه در توان دولت باشد، در این راه مصرف کند که مورد رضایت الهی است.

نظر آیت الله نوری همدانی

مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند/ در شرایط کنونی صله رحم به صورت حضوری لازم نیست

آیت الله نوری همدانی د پاسخ به سئوالی درخصوص انجام صله رحم در این ایام بر استفاده از روش های غیرحضوری برایایفای وظیفه صله رحم تاکید کردند.

 متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مرجع عالیقدر آیت الله نوری همدانی دامت برکاته

با توجه به شیوع بیماری کرونا پزشکان ومسولان بهداشتی و متخصصین موضوع سلامت توصیه می کنند که از تجمع در مراکزعمومی خودداری شود و از مسافرتهای غیرضروری پرهیز گردد و به جهتواگیرداربودن این ویروس در ایام نوروز دید و بازدید صورت نگیرد. بر ایناساس چندسوال مطرح می گردد:

1.باتوجه به نظرات متخصصین حکم مسافرت غیرضروری که احتمال آن دارد در این سفر هم جان خودمان به خطر افتد و هم دیگران چیست؟
2.باتوجهبه اهمیت صله رحم آیا می توان برای رعایت نظر پزشکان بطور تلفنی یا پیامکیاحوالپرسی نمود یا باید حتما حضوری باشد تا ثواب آن را ببرد؟

پاسخ
1؛ قبلا هم گفته ایم همانطور کهتوسل به وجود مقدس پیامبراکرم و ائمه معصومین علیهم السلام و خواندن دعا وتلاوت قرآن موثر است و باید انجام شود عمل به توصیه پزشکان و متخصصین لازم وضروریست و مسافرتی که این بیماری را منتقل کند و موجب آسیب به خود ودیگران باشد جایز نیست و توصیه می شود مردم عزیز باید از سفرهای غیرضروریاجتناب کنند.
2. در فرض مذکور لازم نیست احوالپرسی حضوری باشد، می تواندبه وسیله تلفن یا شکل های دیگر از احوال هم مطلع شوند و اظهار محبت خود راداشته باشند و همینطور برای کمک مادی می توانند از طریق های غیرحضوریاقدام نمایند.

آیت الله نوری همدانی همچنین در پیامی بهشیخ محمد مداح طلبه جهادگری که همسر و فرزندانش را براثر ابتلا به کرونا ازدست داده بود، گفتند: امروز مردم کشورهای مختلف از جمله کشورمان موردابتلا و امتحان واقع شده اند که مردم عزیزمان باید با توسل به ذات اقدسالهی و پیامبرانش و حضرات معصومین علیهم السلام خاصه مولایمان حضرت بقیهالله الاعظم عجل الله تعالی از این امتحان و ابتلا عبور کنند و با همت وهمدلی و عمل به توصیه های مسئولان امر درمان و رعایت نکات بهداشت و جلوگیریاز مسافرت غیر ضروری این بحران را سپری نمایند.

نظر آیت الله محمد سعیدحکیم

رعایت دستورالعمل ها و توصیه ها از جانب پزشکان و جناح های مربوطه برای پیشگیری از شیوع کرونا

آیت الله محمد سعیدحکیم مرجع تقلید شیعیانجهان در پی شیوع ویروس منحوس کرونا، بیانیه مهمی در این باره صادر و توصیههایی به مومنان ارائه کردند.

 آیت الله حکیم در این بیانیه بر لزومرعایت دستورالعمل ها و توصیه های ارائه شده از سوی پزشکان و جناح هایمربوطه جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری و شیوع آن تاکید کرده است.

مرجع تقلید شیعیان همچنین نسبت به همبستگی و همکاری همه جانبه میان شهروندان عراقی تاکید کرد.

وی همچنین از مسئولان خواسته است نسبت بهمردمی که از اوضاع فعلی کشور به دلیل شیوع کرونا متضرر شده اند، اهتمامبورزند و مراعات حال آنها را داشته باشند.

متن بیانیه صادره از سوی دفتر آیت الله سید محمد سعید حکیم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى? رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ(سوره انبیاء/ 83)

صدق الله العلی العظیم

این روزها در نتیجه شیوع ویروس همه گیرکرونا در بسیاری از کشورهای جهان ، شاهد یک بحران واقعی در جامعه بشریهستیم که زنگ خطر را برای وقوع یک فاجعه انسانی به صدا درآورده است . خداوند بندگان خود را از شر این ویروس محفوظ بدارد.

از همین رهگذر و در چنین شرایطی لازم است بر موارد مهمی تاکید شود:

اولا: رعایت دستورالعمل ها و توصیه هاییاست که از جانب پزشکان و جناح های مربوطه برای پیشگیری از این بیماری وجلوگیری از شیوع آن بین مردم در خصوص خودداری از ارتباط مستقیم و حضور درتجمعات صادر می شود.

دوم: مراجعه سریع افراد مشکوک به ابتلا بهویروس و نزدیکان مبتلایان به پزشکان و مراکز بهداشتی جهت تشخیص وضعیت خود وناگزیر باید افراد مشکوک به بیماری خود را از دیگران جدا کنند تا ناقلناخواسته بیماری نباشند.

سوم: ابتلا به این ویروس عیب نیست کهپوشیده شود بلکه آزمایشی است که اگر مومن بر آن شکیبایی کند، ثواب می برد وهرچه فرد مبتلا سریعتر بیماری خود را خبر دهد، درمان و بهبودی اش آسانترخواهد بود و از ائمه معصومین علیهم السلام نیز تاکید بر مداوای بیماریغیرقابل تحمل روایت شده است.

چهارم: از همه دست اندرکاران مبارزه بااین بیماری همه گیر اعم از مسئولان مخلص، پزشکان، پرستاران و دستیارانشانکه نهایت تلاش خود را در راه مداوای مبتلایان و کاهش درد و رنج آنها صرف میکنند، قدردانی می کنیم و بدانند که چنین اقدامی باعث تقرب به خداوند متعالو اجر و ثواب عظیمی نزد خداوند می شود.

پنجم: دعوت به همبستگی و همکاری میانشهروندان کشور که دچار این بیماری خطرناک شده اند؛ هر کدام در زمینه کاریخود همکاری لازم را به عمل آورد و صاحبان داروخانه ها و انبارهای دارو نسبتبه تهیه ملزومات پزشکی با کمترین قیمت اقدام کنند و کسبه و تجار موادغذایی و نیازهای اساسی هم قیمت اجناس خود را بالا نبرند که باعث ضربه زدنبه مردم شود.

طبیعی است که در چنین شرایطی تهیدستی ونیاز مندی میان مردم زیاد شود زیرا ممکن است بسیاری از کارگران کار و منبعکسب روزیشان قطع شود، بنابراین مسئولان باید رعایت حال آنها را داشتهباشندو نسبت به آنها اهتمام ورزوند و از خیرین در چنین شرایط دشواری امیدانفاق می رود که از بزرگترین صدقه هاست(وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُعَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ).

در پایان با توسل به عزیزترین مخلوقاتخداوند متعال حضرت محمد و اهل بیت مطهران سلام الله علیهم، از خداون مسئلتمی نماییم که خشنودی اش را به همه ما عنایت فرماید و از خشمش دور گرداند وبه برکت وجود امام مهدی (ع) این بلا را از کشور دور کند و شفای عاجل را برمبتلایان منت نهد که اوست پناهگاه ما در سختی ها و برطرف کننده ضرر و زیان ومصیبت و ارحم راحمین و ولی مومنین است و ما را کفایت می کند که بهترینوکیل(کارساز) است.

آیت الله شیخ بشیر نجفی

کشور به واسطه صحت و سلامت بندگان حفظ می شود

آیت الله بشیر نجفی مرجع تقلید شیعیانجهان روز جمعه به استفتایی درباره ویروس کرونا پاسخ گفت و سخنانی خطاب بهپزشکان و پرستاران ایراد کرد.

به گزارش شفقنا متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

در سایه شیوع ویروس کرونا در جهان و بههدف آگاهی از دیدگاه مرجعیت رشید، توصیه حضرتعالی برای پزشکان و پرستاراندر سایه انتشار بیماری کرونا چیست؟

پاسخ: به نام خداوند پاک و منزه: اقداماتپزشکان و کادر پرستاری برای دفاع از مردم و جوامع ما جز پیام شریفی نمیتواند باشد که خداوند متعال نسبت به آن توصیه فرموده و پیامبران و ائمهمعصوم نیز در مقام دفع ضرر از بندگان و به منظور حفظ کشور نسبت به آن ترغیبکرده اند چرا که کشور به واسطه صحت و سلامت بندگان حفظ می شود. این کادرمبارک هنگامی که تلاشی انجام می دهد و از مسئولیت های خود کوتاهی نمی کند،به شایستگی ثابت می کنند که آنچه یادگرفته، نه فقط شغلی برای کسب درآمدبلکه یک رسالت است برهمین اساس به فرزندانمان از کادرهای پزشکی توصیه میکنیم که در امر خدمت به مردم اصرار بورزند تا آنها نیز در مسیر پیامبران وفرستادگان خداوند(علیهم السلام) برای خدمت به بشریت ثبت شوند وبدانند کهعظمتی که خداوند به آنها اررزانی داشته، از عظمت کار کسانی که در میادیننبرد بوده اند، کمتر نیست. والله التوفیق

نظر آیت الله جوادی آملی

این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را درجامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، ازباب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، ازباب رفع بیماری، بر اساس ” و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَرَحْمَهٌ” شفا پیدا کنند.

شایان ذکر است، حضرات مراجع عظام تقلیدهمچنین ضمن تقدیر و تشکر از کارکنان، پرستاران و پزشکان برای مقابله باکروناویروس، در پیام های جداگانه ای، صرف بخشی از سهم امام را به منظورپرداخت به خانواده های جانباختگان کرونا و نیز آسیب دیدگان ناشی از این

 


ارسال شده در توسط علی

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3