سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام

فاضل لنکرانی
تا جذب شود؟

«دین اسلام»؛ دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام(ص) به عنوان رحمت برای عالمیان از جانب خداوند مبعوث به رسالت شده است،

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )–استاد فاضل لنکرانی گفتاری درباره روش آشناکردن یک غیر مسلمان با اسلام بیان کرده است.
به گزارش شفقنا متن گفتار مطرح شده بدین شرح است:

س:من با دوستانم در آمریکا در مورد اسلام مباحثی داریم. آنها می‌‌گویند اسلام خشن است و من هم جوابهایی به آنها داده‌‌ام. اما مطمئنا جوابهای شما سنجیده‌‌تر است. من تقاضا دارم یک سلسله مطالبی را در هر موردی که می‌‌شود از اسلام گفت، به طور مستمر برای بنده بفرستید تا به آنها بگویم. شما لطف کنید مطالب را بفرستید، من فقط آنها را بیان می‌‌کنم. اگر سؤالی پیش آمد با شما در میان می‌‌گذارم. لطفا حتما جواب مرا بدهید، خیلی لازم دارم. البته من خودم مطالعاتی دارم و جواب آنها را می‌‌دهم، اما مطمئنا جوابهای شما بهتر است. ترتیب بیان موضوعات به عهده خودتان، فرض کنید می‌‌خواهید یک غیر مسلمان را با اسلام آشنا کنید. البته داخل اینها کسانی هستند که اسمی مسلمانند، ولی عمل مسلمانها مثل نماز و.. را انجام نمی‌‌دهند. مطالب با دلایل محکم عقلی و نقلی باشد، که طرف قبول کند.

پاسخ : «دین اسلام»؛ دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام(ص) به عنوان رحمت برای عالمیان از جانب خداوند مبعوث به رسالت شده است، قوانین و کتابی که اسلام برای هدایت بشر دارد، منطبق بر عقل و منطبق می‌‌باشد.به طور کلی، دین اسلام بر اساس عقل و منطق، همراه با محبت و دوستی پایه‌‌گذاری شده و در اصل اولی، دین اسلام از خشونت و برخورد خشن بیزار و متنفر می‌‌باشد.برای اثبات این مطلب، آیات قرآن و کتاب آسمانی مسلمانان و سیره عملی خود پیامبر اسلام(ص) و هم چنین دستور العمل‌‌ها و بیانات پیامبر اسلام باید ملاحظه گردد.الف) قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام می‌‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ»(انبیاء: 107)؛ ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان رحمت برای جهانیان.دینی که پیامبرش را به عنوان رحمت برای مردم معرفی می‌‌کند، مسلما نمی‌‌تواند دین خشونت باشد.در آیه دیگر به پیامبر اسلام دستور به تواضع و فرتنی در مقابل مؤمنین را بیان می‌‌کند و می‌‌فرماید: «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ»(حجر: 88)؛ «بال خویش را براى مؤمنان فرو گستر».و نیز در جای دیگر، خداوند به پیامبرش فرمان عفو و گذشت و مدارا را صادر می‌‌کند. «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»(اعراف: 199)؛ «گذشت پیشه کن و به [کار] پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب».تمام این آیات، بیان گر و نشانه رحمت پیامبر اسلام و ملایم و با مودت بودن و مطابق منطق بودن دین اسلام می‌‌باشد؛ زیرا اگر اسلام دین محبت، الفت، صمیمت و دوستی نمی‌‌بود، این همه تأکید به عفو، گذشت، محبت، اخلاق نیک و امثال این امور معنا نداشت.

دینی که تأکید می‌‌کند پیامبر با عفو، گذشت، مهربانی و محبت و اخلاق نیک با دیگران رفتار کنید و در برابر مؤمنین متواضع باشد.ب) رفتار و سیره عملی اسلام:1- پیامبر اسلام بسیار نسبت به دیگران دلسوز و مهربان بوده است. لذا اگر افراد از روی عناد به خداوند یکتا ایمان نمی‌‌آوردند، غم و غصه‌‌ی گمراهی دیگران، بر پیامبر سنگینی می‌‌کرد تا جایی که قرآن می‌‌فرماید: «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنینَ»(شعراء:3)؛ [گویى مى‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست بدهى بخاطر اینکه آنها ایمان نمى‏آورند]، این کلام خدا، مهربانی و دلسوزی خالصانه پیامبر را نشان می‌‌دهد.

2- اخلاق نیک؛ به شهادت تاریخ، پیامبر اسلام(ص) بهترین و نیکوترین اخلاق را داشته است. رفتار و گفتار خود پیامبر اسلام، هم از نظر قرآن و هم از نظر تاریخ، نشان می‌‌دهد که حضرت نیکوترین اخلاق و بهترین گفتار، حتی با دشمنان خود را داشته است.پیامبر اسلام آنقدر با مهربانی و نیکوئی با مردم رفتار نمود که قرآن او را به عنوان نمونه اخلاق عظیم معرفی می‌کند «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ»(قلم:4).پیامبر اسلام، در تمام مسائل با صبر، شیکیبائی، عفو وگذشت رفتار می‌‌نمود و در برخورد با همگان با چهره باز و بشاش برخورد می‌‌نمود. همسایه یهودی حضرت هر روز با خاکستر از آن حضرت استقبال می‌‌کرد و پیامبر(ص) بدون هیچ واکنشی، پس از تکان دادن لباس‌ها و مرتب کردن وضع ظاهری اش به راه خود ادامه می‌‌داد، و روز بعد، با آنکه می‌‌دانست همان برنامه تکرار می‌گردد، تغییر مسیر نمی‌‌داد. یک روز از آنجا می‌‌گذشت، با کمال تعجب از خاکستر خبری نشد. حضرت با لبخند بزرگوارانه‌‌ای گفت: رفیق ما امروز به سراغ ما نیامد! گفتند: بیمار است. فرمود: باید به عیادتش برویم. بیمار یهودی، وقتی پیامبر اسلام را بالای سرش تماشا نمود، در چهره آن حضرت صمیمیت و محبت صادقانه‌‌ای احساس کرد که گویی سالها است با وی سابقه دوستی و آشنایی دارد و تمام کینه‌‌های مرد یهودی نسبت به حضرت به مهر و صفا تبدیل گردید.

آیا دینی که رهبرش حتی با دشمنانش اینگونه برخورد می‌‌کند، دینی خشن و بی رحم است یا دین با صفا و محبت و اخلاق و مهر و عاطفه؟!!اگر تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنید پی می‌‌برید که در اثر برخورد نیک واخلاق حمیده پیامبر اسلام و مهر و عطوفتی که در دین اسلام وجود داشت، اقوام و ملل مختلف از اطراف و اکناف مدینه به اسلام می‌‌پیوستند و شعاع خورشید اسلام هر روز قلمرو بیشتری را فرا می‌‌گرفت.در نخستین فتوحات اسلامی و رفتار مهربانانه پیامبر اسلام و مسلمانان، مسیحیان شبیه جزیره العرب و شامات و غیره شیفته اسلام شدند و از صمیم دل آن را پذیرفتند.

البته یهود و مشرکان مکه موضع منفی گرفتند و دلیل آن هم این بود که علماء یهود به خاطر دنیا پرستی و ریاست طلبی، حقیقت را که از تورات درباره پیامبر اسلام خبر داشتند انکار کردند و عوام یهود را فریب دادند و به آنها گفتند پیامبر موعود این شخص نمی‌‌باشد. همچنین سران شرک و بت پرستی، منافع مادی خود را با وجود اسلام در خطر می‌‌دیدند، لذا علیه اسلام قیام کردند و یهود با تمام قدرت، تبلیغات سوء و منفی علیه اسلام را آغاز نمود که تا امروز این تبلیغات ادامه دارد و یکی از اتهامات و تبلیغات آنها، اتهام خشن بودن اسلام می‌‌باشد.

لذا قرآن کریم (مائده: آیه 82و83)، موضع مشرکان و یهود را نسبت به مسلمانان بسیار خشن و بی رحمانه و موضع مسیحیان را نرم و ملایم توصیف می‌‌کند.بر همین اساس، علما و مبلغان مسیحی نجران با آمدن نزد پیامبر و دیدن تواضع، اخلاق و حقانیت پیامبر(ص)، از مباهله با حضرت دست کشیدند و در واقع تسلیم پیامبر اسلام شدند.
قرآن کریم نتیجه اخلاق و رفتار پیامبر را در گسترش قلمرو اسلام و توسعه مسلمانان چنین می‌‌فرماید: «فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَْمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ»(آل عمران: 159)؛پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل‏کنندگان را دوست مى‏دارد.

حال شما فکر کنید، دینی که دستور العمل اصلی اش سفارش به اخلاق و تواضع و عفو وگذشت باشد و رهبرش این گونه با توضع و اخلاق رفتار کند، آیا با خشونت سازگاری پیدا می‌‌کند؟3- دلسوزی پیامبر اسلام؛ وظیفه پیامبر اسلام، راهنمائی مردم به دین الهی و یکتا پرستی بوده است و دراین جهت بسیار دلسوزانه عمل می‌‌کرد و از هدایت نشدن عده‌‌ای از گم گشته‌‌گان وادی ضلالت، غم و غصه فراوان خانه دل او را فرا می‌‌گرفت. این دلسوزی و مهربانی پیامبر نسبت به هدایت امت به حدّی بوده که قرآن کریم او را دلداری می‌‌دهد: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدیثِ أَسَفاً»؛(کهف:6) گویا می‌‌خواهی خود را از غم واندوه به خاطر عدم ایمان آنها به این قرآن هلاک کنی…به خاطر اخلاق و رفتار نیک و خداپسند و عقل پسند پیامبر اسلام(ص)، قرآن کریم او را به عنوان الگویی از انسانیت، مهر، عاطفه، صفا و صمیمیت، اخلاق و الگویی از همه خوبیها معرفی می‌‌کند.
ج- روایات؛ اگر به روایاتی که از معصومین(علیهم السلام) به ما رسیده توجه کنیم [با توجه به ارتباطات آنها با منبع وحی] در بخش اخلاق و رفتار، دستور العمل‌‌هایی را بیان نموده است، آنگاه به حقیقت اسلام از نظر عطوفت مهربانی و صلح و صفا پی می‌‌بریم.البته نامه گنجایش ذکر روایات را ندارد ولی این مقدار عرض می‌‌کنیم که در روایات ما بهترین دستور العمل در رفتار و اخلاق انسان در تمام ابعاد؛ خانوادگی اجتماعی سیاسی، اقتصای، فرهنگی و… بیان شده است و در تمام روایاتی که به عنوان دستور العمل زندگی بیان شده‌‌اند، غیر از خدمت به دیگران، مهربانی کردن و رفتار دوستانه و با محبت و با اخلاق نسبت به انسان‌‌های دیگری، کوچکترین مسئله خشنونت آمیز، دیده نمی‌‌شود.

خلاصه اینکه قرآن کریم و روایات به صورت کلی برای همه مؤمنین دستور اکید به تواضع، فروتنی، برخورد نیک با دیگران، عفو و گذشت از خطاهای دیگران، دوست داشتن مؤمنین و امثال این امور می‌‌دهد و از تکبر، خود خواهی، ظلم و ستم بر دیگران و امثال آنها شدیدا منع می‌‌کند.آیا دینی که چنین پیامبری دارد و آنگونه دستور العمل‌‌های اخلاقی را بیان می‌‌کند، می‌‌تواند دین خشونت باشد. پیامبر و دینی که خدا ارسال نموده است، هرگز نمی‌‌تواند جز مهربانی و رحمت چیزی دیگری باشد.شاید دشمنان اسلام به بعضی از آیات قرآن تمسک کنند، مثل آیاتی که دستور قتل و جهاد با دشمنان را صادر می‌‌کند. لکن باید به این نکته توجه داشت که اصل اولی در اسلام؛ رحمت، رأفت و مهربانی است و لکن اگر کسانی باشند که وجود آنها مخل به حال عموم باشد و امنیت و رفاه عمومی را به خطر بیندازد و با منطق و برهان گفتگو کنار نیایند، در اینجا قرآن و اسلام با آنها به شدت برخورد می‌‌کند.

درست مانند این مسئله که خداوند با آنکه مهربان‌‌ترین مهربان‌‌ها است و انسان ها را خلق نموده و بهشت را هم خلق نموده و در حقیقت بهشت را برای بندگانش خلق نموده است، و لکن جهنم را نیز در کنار بهشت خلق نموده است، اما جهنم برای افراد سرکش و طاغی است که با ظلم و ستم به بندگان خدا و معصیت در برابر خداوند، زمینه رحمت الهی را در خود نابود کرده‌‌اند و جایگاه آنها جهنم الهی می‌‌باشد. این مسئله به رحمت و مهربانی خداوند ضرر نمی‌‌زند.اسلام نیز چنین است و حقا که دین رحمت، رأفت، مودت و مهربانی است.

منبع: شفقنا


ارسال شده در توسط علی

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3