بسم الله الرحمن الرحیم-حدیث فرد- حدیث فرد- حدیثی است که شرایط تواتر را ندارد- اولین سئوال این است که این حدیث فرد چگونه بوجود می اید-فردی از فلسطین خدمت امام صادق علی السلام میرسد وسئوالی میکند که مشکلی را که درفلسطین است حل کند وشخص دیگری در ان مجلس حضورندارد- این حدیث توسط ایشان درفلسطین مطرح میشود- حال برا ی شناخت ان فردبایدبه محل زادگاه او مراجعه کرد که از لحاظ علم رجال کاری اسان نیست- یافردی خدمت امام صادق علیه السلام میرسد مسائل خانوادگی ویامسائل کسب وکارخودرا سئوال میکند با ز این یک حدیث فرد است- یاتعدادافرادی که ان حدیث را منتشر کردند اندک هستند—چنانچه افراد شناسائی شوند وموثق باشند وحدیث از لحاظ عقلی-علم درایت درست باشد وبرخوردی پنچگاه ویایازده گانه برخوردی نداشته باشد بلکه خبرگان بیان کند تااندازه ای مورد تایئد فقه هم واقع میشوند بایدانان راموردتحقیق بیشتر قرارداد بعنوان مثال اگرماجرائم ومجازات را روی یک محور مختصات ببریم-خواهیم دید اولا دوجرم مختلف یک نقطه ندارند- یعنی یک کیفرندارند ویک رابطه عدالت وعقلانی را مشاهده میکنیم- حال اکر یک حدیث فرد جرمی رامطرح کرده است وکیفرانراهم ازامام معصوم سئوا ل کرده استدراین محور مختصات تاحدودی جای مطلوب داردکه عقل نزدیک به ان راحدس میزند لذا نمیتواند این حکم شانسی باشد وچون ارتباط باامام معصوم علیه السلام دارد ازلحاظی برعقل ما ترجیح داردولی یک مرجع معزز انرا بروی خوداش باید ازمایش کند هنوز ازمایش نشده عنایات ملکوتی صحت وسقم اش رامشخص میکند ولی مراجع سنت انان این است که دلیل حکم رابیان نمیکنند که ایجادتنبلی نشوند وطلبه های مکرم همچنان بدنبال کشف حقایق باشند- گفته میشود شخصت عظیم الشان جناب ابن طاوس رحمت الله علیه درحال نوشتنکتاب احادیث معتبر بود خواست یک حدیث را که قعطیت داشت که درست است بنویسد-قلم ننوشت کوزه ای را پراب کرد وفرمود بارالها اگرغلط است من کوزه واژگون کنم اب ازان بیرون نیاید چنین شد سالها بدنبال این مطلب بود تابه حقیقت رسید باز گفت خداوندا اگراین حدیث درست است باز کوزه کهواژگون میشود اب ازان بیرون نیامد-جناب بخاری اولا مشکل ایشان این است تصور کرده است چندنفراول فرضاموثق باشد مابقه هم درست است حتی از اخرین فرد که سئوال کرده است نمیدانسته خودان فرد موثق است یانیست وخود جناب بخاری از لاحض موثق بودن وشرایط ان زیر سئوال میرود-ادامه داراد