بسم الله الرحمن الرحیم-حدیث فرد- حدیث از وجهی دوحالت دارد- یا اصل است یعنی مبین یک قانون است مثلا تمام حیواناتی چنگال دارد وداندان نیش بلندی دارند وباسبعیت حیوانیرا میکشند- انها حرام گوشت وبدن انها اگرتر باشد نجس هستند واین امر بالذات است – ک0 پانزده یاهیچده حذیث تردید ازمن است داریم- یا تمام حیوانات دریائی بدن انها پاک است یا هرموجود دریائی فلس داشته باشد حلال گوشت است وغیره- وبعضی مصداق هستند که به انهافرع گفته میشود- مثلا ببر حرام گوشت وبالذات نجس است- که هشت حدیث داریم- اما شناخت حدیث- سه حالت دارد- یاحدیث مفرد است یعنی متواتر نیست ویامتواتراست ویافرا متواتر است- اگر شناخت حدیث متحیر شدیم باید به رسول اکرمصلواته الله علیه واله والسلمدر زمان قید حیات ودرزمانهای دیگربه دوازده امام قریشی مراجعت کنیم- چنانچه امکان نداشته باشد- دوحالت رخ میدهد- یااجماع علمای عاقل یک نظر میدهند ویا علاوه ان یک نابغه هم یکنظر دیگر میدهد که اجماع علما انظرهم میتوان درست باشد که دراینده امکان حل ممکناست داشته باشد هردو گروه معذور هستند ولو اشتباه کنند گناهی برانهانیست- بعنوان مثال اگرپوست ببرر ابسوزانیم-خاکستر انچه حالت دارد یک حدیث داریم اتش هرچه را سوزاند- پاک میشود اجماع علما بر پاک بودند این خاکستراست ولی عدهای نظر میدهند ان برای شی است که ذات اش پاک باشد ونجاست عارض بر ان شده باشدیعنی مخلوط بانجاست باشد چون درسوختن نجاست سوخته میشود وازبین میرود وذات هم پاک است پس خاکستر پاک است ولی درپوست حیوان ببر چون بالذات نجس است معلوم نیست ذات تغیر کرده باشد- پس نجس است ولی عده ای هم- احتیاط واجب میدهند یعنی احتیاط اگرخاکستر بااب بیادمخلوط شود دردست یک دستکش نایلونی باشد وان ظرف که باخاکستر شده بعدا ابکشی کنند چون مواجه باکمبود حدیث هستند وامام علیه السلام دردسترس نیست- تواتردرشیعه بابراداران اهل سنت اختلاف ماهوی زیادیدارند که بیشترتواتر انان درحقیقت فرد است تواتر نیست-ادامه دارد