سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم-نگرشی به اندیشه های فلیسوف شهرت یافتهمراکشی جناب اقای محمد عابد الجابری- نظریات شخصی است- قبلاز ورد به بحث مقدمتا مقاله ای که جناب" سنوجا هگاسی:که درسایت :" قنطره:" متعلق به رادیو وتلویزیون المان است وسپس مقاله از شاگرد مراکشی ایشانکه نویسنده مشهورمراکشی میباشد که درسایت دانشگاه تکزاس امریکا نوشته شده است انشا الله ترجمه میکنم که هم ایشان وهم غرب رابخوبی بشناسید-عنوان-اقای محمدعابد جابری بدون شک یکی از مهمترین روشنفکران معاصر عرب هست- اثار ایشان براین موضوع کانون داده شده استکه افول طلائی جهان اسلام وجستجو کردن هویت عرب درجهان مدرنیتی- توسط سونجا هگاسی که این فلیسوف مراکشی را معرفی میکند- این فلیسوف مراکشی توجه ذهنی خوداش را به تحلیل بنیادی از فرهنگ عرب وانتقاد از سنتهای طلائی معطوف ساخت- اغازکار ایشان بایان سئوال شروع میشود دلائل اعتبارو درستی درجامعه اسلامی- عربی چیست اضافه نم که درمقاله بعدی ایشان سئوالات متعددی را برای شروع کار خویش مطرح ساخته است وچه کسی تعین کننده سرنوشت تاریخ مسلمانان است؟ وچه کسی شایستگی دریافت و حقوق زنان از متن اسلامی میباشد؟ وانشااللهبحث کشاف ایشان را دراینمورد موردبحث قرارخواهم داد- وچه نوع ساختار وابداعات اجتماعی دارای اجازت میباشد وباکدام معیارهای قابل قبول؟ این همه موضوعات نشان از وجود یک سری مشکلات .اختلافات مهم است که منتهی به به قدرت قضاوت شخصی میشود- اقای الجابری دارای این دیدگاه استکه تغیراتیکه توسط مدرنیتی درجهان اسلام بوجود امده است درنهایت به تغیر بنیادی درشناخت اسلام منتهی شده است – اسلام مراکش اختلاف ماهوی با اسلام در مالزی دارد وهمینطور اختلاف ماهوی بااسلام مشهور به اسلام سیاهپوستان در امریکا دارد-هنوز دراین مرحله دیدگاه جابری درمواجهه ومقابله با مقاومت جهان عرب است که خودرا افرادی که شامل عضو نگهبانان راستین ومحافظین ابدی حقیقت میدانند که فقط شامل اسلام میشود-عنوان تختطه کردن تفکرات عربی- جدال وبحثی که ایشان انرامواج کرد مرکز ثقل ان برروی فرد وتفسیرهای عقلانیاز کتاب مقدس است ایشان کتاب مقدس را از الگوهای تفسیری که بر پایه تفاسیر قرن هشتم بود ازاد کرد وتشویق زیادی نمود که هرکس توانائی خوداش را درتفسیر کردن بامعیارهائی که شخصا تجربه کرده است ویابدست اورده است انجام دهد-درچهار جلد اثر ایشان بنام- نقدوانتقاد از تعقل عربی- الجابریدست به تحلیل روشهای علمی باتعین مرزهای ان برای تفکر کردن که هسته اندیشه ایشان توجه دقیق به علت شکست جریان مدرنیزیشن درجهان عرب است-در اثرانتقادعصری به فلسفه عرب- اسلامی- الجابری این نظریه را که که افکارعمده فلسفی عرب درجهت واردات مدرنیسم است که مخالف با سنت های عرب وبنیادگرائی عرب است زیرا ان سنت ها میتواند دوباره سازمان یابددر یک تصویر امروزی که ایدهال های گذشته را دربرگرفته باشد که در جلد اول کتابش که درسال 1984 به چاب رسیدبیان کرده است-اقای الجابری درتحت عنوان انتقاداز تعقل عرب- یک سری مقالات وانتشارات که دربر گیرنده عنوان معرف جامعه شناسی بحران ورنسانسدرجامعه عرب که صدها سال گذشته تا امروز مداوم تکرار شده است نگاشته اند- وبروی بعضی عنوانها که سازنده علم هستند وچگونه تبدیل به علم میشوند سیر کردهاند وبه ایشان فرصت دادکه تحقیقاتی در زمینه دستور زبان عربی- قوانین شرع- علوم الهیات- عرفان-علوم فصاحت وبلاغت وفلسفه کارکنند به نظر ایشان این علوم از یک ساختمان ومتد روش تحقیقاتی تولید علم میکنند- ایشان ادعا میکنند روش اصلی متد وروش دراین علوم روش استقرائی است که دربیشتر علوم جهان اسلام- عرب پوشش داده است البته من بایداضافه کنم که درجای دیگر نظرایشان این است استقرا سرنجام دربر گیرنده قیاس هم میشودکه پایه این مطلب ازعلم فقه سر چشمه میگرید که به علوم دیگر نیز سرایت کرده است-ادامه دارد


ارسال شده در توسط علی

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3