سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خونِ جوشانِ امام حسین علیه السلام


بسم الله الرحمن الرحیم-3 فوریه، 2024 15: 14

خانه اخبار کسب و کار

"تحریم ها کار می کنند": پیش بینی های غربی از فروپاشی اقتصادی روسیه توسط حقایق ناامید شده است

برای دو سال سیاستمداران و تحلیلگران پیش بینی های وحشتناکی را ارائه داده اند که هرگز به نظر نمی رسد تحقق یابد.

توسط هنری جانستون، سردبیر RT. او بیش از یک دهه در امور مالی کار کرده و دارنده مجوز FINRA Series 7 و Series 24 است.


عکس پرونده. © Getty Images / موردولف

از زمان اغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022، جریان ثابتی از پیش بینی های سیاستمداران، تحلیلگران و مفسران غربی در مورد مرگ قریب الوقوع اقتصاد روسیه وجود داشته است.

در واقع، پیش بینی حتی قبل از ان روزهای سرنوشت ساز در ماه فوریه اغاز شد. چند هفته قبل، زمانی که افزایش نیروهای روسی در مرز با اوکراین باعث اضطراب قابل لمس در سالن های مالی شد، به یاد می اورم که با یک تحلیلگر مالی خارجی غربی در مسکو ملاقات کردم.

همکارم به من گفت: اگر روسیه حمله کند، انها به اتحاد جماهیر شوروی دهه 1980 باز خواهند گشت؛ یک اقتصاد ابتدایی و فقیر با کالاهای غربی که عمدتا در بازار سیاه در دسترس است.» 

او طوری صحبت کرد که گویی سیستم مالی غرب بند نافی است که اقتصاد روسیه برای حفظ خود به ان وابسته است. او در این دیدگاه تنها نبود.

موج اولیه پیش بینی ها (اگر بتوانید اعلامیه های بیش از حد ناشی از ایالات متحده و اروپا در ان زمان را "پیش بینی" بنامید) پیروزمندانه و با اعتماد به نفس در لحن و همچنین کاملا اخرالزمانی بود. نخبگان غربی واقعا معتقد بودند که در زرادخانه خود یک سلاح مالی کشتار جمعی دارند و ان را با تاثیر ویرانگر بر روسیه مستقر کرده اند.

ما فروپاشی اقتصاد روسیه را تحریک خواهیم کرد.» برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه، کمتر از یک هفته پس از اغاز درگیری ها به یک کانال خبری محلی گفت.

بیشتر بخوانید: بایدن درباره اقتصاد روسیه پیش بینی می کند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، حتی یک یادداشت وحشتناک تر را نشان داد. تحریمهای ما احتمالا دستاوردهای اقتصادی 15 سال گذشته روسیه را از بین خواهد برد.» ما قصد داریم توانایی روسیه را برای رشد اقتصادش برای سالهای اینده خفه کنیم. این اظهارات پس از ان مطرح شد که او روبل را به عنوان "اوار" تبدیل کرد.

مقایسه های تاریخی بزرگ شایع بود و نه تنها از سیاستمداران. جی پی مورگان انچه را که روسیه با ان مواجه بود به بحران سال 1998 تشبیه کرد، زمانی که روبل دو سوم ارزش خود را از دست داد، پس انداز از بین رفت و کشور بدهی های خود را پرداخت کرد. این بانک پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی در سال 2022 11 درصد کاهش یابد.

ماکسیمیلیان هس، تحلیلگر سیاسی، از این هم فراتر رفت و گفت که روسیه نه تنها به هرج و مرج دهه 1990 بازگشته است، بلکه به وضعیت وخیم تری شبیه به سال 1918 بازگشته است.

روسیه همچنین با انچه که یک استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا در لس انجلس ان را "انزوای کامل از بقیه جهان، که در واقع یک فاجعه از بسیاری جهات مختلف است" نامید، مواجه است. البته مشخص نیست که چگونه این ادعا با این واقعیت که کشورهایی که دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می کنند، روسیه را تحریم نکرده اند، مخالف است.

با این حال، در اوایل ماه اوریل، فقط کمی بیش از یک ماه به درگیری، برخی از تعدیل فراوانی می تواند تشخیص داده شود. روسیه، پس از همه، دقیقا سقوط نکرده بود و در واقع وحشت حاد اولیه به سرعت فروکش کرده بود. در میان اولین کسانی که به انعطاف پذیری نوظهور روسیه اشاره کرد، اکونومیست بود که مقاله ای نوشت که در ان این سوال را مطرح کرد: "ایا استراتژی غرب هنوز برنامه ریزی می کند؟" این، به اعتبار انتشارات، یک تصویر نسبتا متعادل از چگونگی بازی در ماه اول بود.

این تقریبا اغاز یک تغییر در لحن روایت "روسیه در حال فروپاشی است" در چند ماه اینده بود. چهار سوار اخرالزمان دیگر سوار بر کرملین نبودند. مقایسه های تاریخی عجیب و غریب فروکش کرد. اما تحلیلگران غربی اطمینان دادند که اشتباه نکنید، اقتصاد روسیه در وضعیت بدی قرار دارد - فقط این بود که نزول کمی کندتر و کمی کمتر از پیش بینی شده بود.

بیشتر بخوانید: به چالش کشیدن تحریم ها و چرخش شرق: به همین دلیل است که اقتصاد روسیه نه تنها زنده ماند، بلکه در سال 2023 رشد کرد

یک قطعه شورای اتلانتیک از ژوئن 2022 مظهر این تغییر است که عنوان ان این است: تحریم روسیه یک بازی طولانی است. در اینجا این است که چگونه برنده شویم. مجله سیاست خارجی با موضوع فروپاشی گیر کرده است، اما عنوان یک قطعه از ژوئیه 2022 ("در واقع، اقتصاد روسیه در حال انفجار است") این کلمه بسیار گفتن "در واقع" اضافه شده است. این تقریبا به این معنی است: شواهد زیادی بر خلاف ان وجود دارد، اما ما هنوز این را ادعا می کنیم.

تا سپتامبر 2022، شادی هفته های اول قطعا راه را برای ناامیدی خزنده داده بود. سی ان ان مقاله ای با عنوان "تحریم های روسیه به ارامی گاز می گیرد، زیرا مقامات امریکایی به ناامیدی از سرعت درد در مسکو اعتراف می کنند."

در این مقاله، "مقامات ارشد امریکایی" به سی ان ان گفتند که ناامیدی وجود دارد که محدودیت ها تا کنون تاثیر بیشتری نداشته اند، اما انها معتقدند که سخت ترین اثرات احتمالا تا اوایل سال 2023 تحقق نخواهد یافت. اوایل سال 2023 امد و رفت.

در همین حال، یک عملیات صرفه جویی در چهره در مورد هدف واقعی تحریم ها در حال اجرا بود و در ان مقاله و بسیاری دیگر دیده می شود. یکی دیگر از مقامات به این رسانه گفت که کسانی که تحریم ها را طراحی می کنند در واقع "همیشه معتقد بودند که شدیدترین تاثیرات لزوما فوری نخواهد بود" و افزود: "ما همیشه این را به عنوان یک بازی بلند مدت دیده ایم." به عبارت دیگر، انها در تمام این مدت می دانستند که هیچ چیز به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد. شاید کسی می توانست این را به بایدن بگوید و او را از خجالت از پاک کردن منافع اقتصادی 15 سال گذشته نجات دهد.

در فوریه 2023، یک سری از تحریم های یک ساله» منتشر شد. لحن کلی قطعا یکی از دفع ناامیدی با تمرکز بر بازی طولانی بود. نویسنده گزارش مرکز مارتنز در مورد تحریم ها نوشت: "هر پنج دقیقه به ساعت نگاه نکنید تا ببینید ایا تحریم ها کار می کنند. از صبر استراتژیک استفاده کنید.»

در واقع، برای نیمه اول سال 2023، تنور غالب تا حد زیادی اذعان اکراه از انعطاف پذیری اقتصاد روسیه مخلوط با اصرار هنوز خوش بینانه است که روز حسابرسی روسیه هنوز هم امده است. در همین حال، کاملا کنجکاوانه، مقالاتی که در مطبوعات غربی ظاهر شدند، به نظر می رسید با استفاده از همان الگو نوشته شده اند: با اعتراف صریح شروع کنید که روسیه در واقع سقوط نمی کند قبل از شروع به بحث در مورد اینکه چگونه انواع مشکلات در زیر سطح انباشته می شوند.

بیشتر بخوانید: رشد اقتصادی روسیه سریعتر از رقبای اصلی غربی پوتین

در ماه اوت، "روایت روسیه در حال فروپاشی است" کمی باد را در زیر بادبان های خود قرار داد، زمانی که روبل وارد یک تکه خشن شد و حتی مانع روانی مهم 100 را در برابر دلار شکست. در ان زمان حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود و یکی از بدترین ارزهای بازارهای نوظهور بود. موجی از مقالات در مورد مشکلات روبل مطرح شد و ادعا کرد که تضعیف ارز نشان دهنده شکاف های طولانی مدت است که شروع به ظاهر شدن می کند.

یک مقاله بلومبرگ در مورد انچه که ان را "روبل بیمار" نامید، عنوان فرعی داشت: "تحریم ها قلعه اقتصادی روسیه را نقض نکرده اند، اما انها یک بمب ساعتی را تحت پایه های ان قرار داده اند." اما رهبری این داستان به الگوی فوق توصیف شده است: "کشورهای غربی بیش از 13،000 تحریم علیه روسیه اعمال کرده اند - با این حال اقتصاد روسیه هیچ نشانه ای از فروپاشی نشان نمی دهد."

روز بعد، تیموتی اش، تحلیلگر با نفوذ بازار نوظهور، مقاله ای نوشت که با کمی عقب نشینی اغاز شد. "یک شکایت معمول شنیده می شود ... این است که تحریم های غربی کار نمی کنند، "این قطعه اغاز می شود. بیایید این را از ابتدا بپذیریم - روسیه انعطاف پذیری و دوام اقتصادی زیادی را نشان می دهد.

اما در نهایت او به نکته اصلی رسید، که روبل ضعیف شده "چراغ قرمز چشمک زن است که تحریم ها واقعا کار می کنند." به عنوان مدرک، او می گوید: "هیچ کشوری دوست ندارد ارزش پول خود را کاهش دهد، زیرا این به معنای مشکلات اقتصادی، به ویژه تضعیف تعادل پرداخت ها و تورم بالا است." او میگوید: بانک مرکزی اجازه نمی داد روبل از بین برود مگر اینکه دچار مشکل شود.» دقیقا توضیح داده نشده است که چگونه بانک مرکزی "در مشکل" بود، اما چیزی تهدید امیز باید در زیر کفپوش کمین کرده باشد.

برای تقویت روبل در پاییز گذشته، روسیه کنترل ارز را تشدید کرد و نرخ بهره را افزایش داد و ارز پس از ان تثبیت شد. مطمئنا، اینها اقدامات وقفه ای است که مقامات در پاسخ به عدم تعادل مجبور به انجام ان شدند. اما اش و دیگر تشویق کنندگان تحریم ها به وضوح فکر می کردند که از نوسانات روبل بیشتر استفاده می کنند.

با "نور قرمز چشمک زن" به یک درخشش ضعیف کاهش می یابد، روایت حرکت کرد. ما اخیرا داستان های روبل زیادی ندیده ایم. موضوع بعدی و اخیر که جمعیت "روسیه در حال فروپاشی است" به ان چسبیده است، این ایده است که اقتصاد روسیه بیش از حد گرم شده است. یک اقتصاد در نظر گرفته می شود که بیش از حد گرم می شود زمانی که ان را با نرخ ناپایدار گسترش می دهد که به محدودیت ظرفیت خود برای پاسخگویی به تقاضا می رسد.

بیشتر بخوانید: غرب نفوذ اقتصادی روسیه را به طور جدی دست کم گرفت

موضوع بیش از حد گرم شد و به طور قابل پیش بینی موجی از مقالات به وجود امد. اکونومیست در ماه دسامبر مقاله ای را در مورد نرخ تورم بالا در روسیه، درصد بالای تولید ناخالص داخلی صرف دفاع و کمبود نیروی کار در حال رشد منتشر کرد. در حالی که اعتراف می کند که "پیش بینی های فروپاشی اقتصادی - که تقریبا به طور یکنواخت توسط اقتصاددانان و سیاستمداران غربی در اغاز جنگ در اوکراین انجام شده است - ثابت شده است که به شدت اشتباه است"، این الگو وجود دارد! این ادعا می کند که اقتصاد روسیه نمی تواند چنین سطوح رشدی را تحمل کند.

اگر چه این قطعه در ادامه به اقداماتی که می تواند برای کاهش اثرات این گرمای بیش از حد انجام شود، اذعان می کند، اما با کلمات "[اما] در روسیه چیزهای مهم تر از ثبات اقتصادی وجود دارد"، به این معنی است که رهبری روسیه اقتصاد را برای پیروزی در درگیری اوکراین قربانی می کند. این یک مشاهده قابل توجه از اردوگاه غربی است، جایی که بسیاری از سیاستمداران - فکر می کنم المان در درجه اول - بیش از حد مایل به قربانی کردن ثبات اقتصادی در محراب فانتزی اوکراین بوده است.

پس از اکونومیست، یک مقاله طولانی در مجله امور خارجه توسط الکساندرا پروکوپنکو، محقق متولد روسیه در مرکز اوراسیای کارنگی روسیه در برلین نوشته شده است. این گزارش با عنوان "هزینه های ناپایدار پوتین" نیز از همان الگو ساخته شده است و اذعان می کند که اقتصاد روسیه قبل از به اشتراک گذاشتن اخبار بد، پیش بینی ها را به چالش کشیده است. خبر بد این است که اقتصاد بیش از حد گرم می شود. نکته او این است که ارقام رشد شگفت اور قوی روسیه، "به جای نشان دادن سلامت اقتصادی، نشانه ای از گرمای بیش از حد است."

همانند مقاله اکونومیست، پروکوپنکو به هزینههای بالای دولت به ویژه در بخش دفاعی و همچنین افزایش دستمزدها به دلیل کمبود نیروی کار و تورم بالا اشاره میکند که همه اینها به توهم رفاه» میافزاید. یکی تعجب می کند که پروکوپنکو مستقر در برلین در مورد کشور جدید خود چه می گوید، جایی که تمام اثار رفاه - توهم یا غیره - به سرعت در حال محو شدن است.

بیشتر بخوانید: ایوان تیموفیف: به همین دلیل است که روسیه در موقعیت بهتری نسبت به 12 ماه پیش وارد سال 2024 می شود

اگر چه پروکوپنکو در لفاظی های معمول روسیه هراسی و اصطلاحات غربی غربی افراط می کند، برخی از نگرانی های او در مورد گرم شدن بیش از حد توسط مقامات روسیه بیان شده است. به عبارت دیگر، خطر گرم شدن بیش از حد یک مشکل شناخته شده است. به عنوان مثال، در ماه سپتامبر، بانک مرکزی هشدار داد که اقتصاد ممکن است فراتر از پتانسیل تولیدی خود رشد کرده باشد. از لحاظ تاریخی، یک جنبه خطرناک از گرم شدن بیش از حد، حباب های دارایی بوده است که تمایل به تخریب اقتصاد دارند. روسیه شاهد افزایش فوق العاده ای در قیمت املاک و مستغلات بوده است - واقعیتی که دوباره در بانک مرکزی از بین نرفته است، که خواستار کاهش برنامه وام مسکن یارانه ای دولت سخاوتمندانه شده است تا حباب تشکیل نشود.

بحث در مورد گرمای بیش از حد کنار، ان را خرس مکث برای یک لحظه به تامل در جایی که ما اغاز شده و جایی که ما وارد شده اند. انچه که به عنوان پیش بینی فروپاشی اقتصادی قریب الوقوع اغاز شد، به نشخوارهایی تبدیل شده است که اقتصاد روسیه بیش از حد سریع رشد می کند! شاید اخرین موضع جمعیت "روسیه در حال فروپاشی" این ایده باشد که اقتصاد به سرعت در حال گسترش خود را از یک صخره گرم خواهد کرد.

باید دید که اقتصاد روسیه از اینجا به کجا خواهد رفت، اما اگر نزدیک به دو سال گذشته نشانه ای باشد، به توسعه و سازگاری ادامه خواهد داد. در همین حال، بانکداران مهاجر بیشتر رفته اند و من به هیچ بازار سیاهی نرفته ام. بررسی خیابان های شلوغ از یک کافه شلوغ مسکو، انچه به من ضربه می زند این است که صحنه چقدر دنیوی است. مردم به تنهایی از کنارم رد می شوند و به صورت گروهی صحبت می کنند، به تلفن هایشان خیره می شوند، قهوه می نوشند و من هیچ صحبتی در مورد اقتصاد یا روبل نمی شنوند.

کارشناسان و مقامات غربی همواره اخرین روایت انفجار اقتصادی را ادامه خواهند داد، اما کاروان حرکت می کند.


اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفا از نویسنده است و لزوما نشان دهنده RT نیست.

نظر

شما می توانید این داستان را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

RT را دنبال کنید



 


ارسال شده در توسط علی

بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95
اردیبهشت 95
خرداد 95
تیر 95
مرداد 95
شهریور 95
مهر 95
آبان 95
آذر 95
دی 95
بهمن 95
اسفند 95
فروردین 96
اردیبهشت 96
خرداد 96
تیر 96
مرداد 96
شهریور 96
مهر 96
آبان 96
آذر 96
دی 96
بهمن 96
اسفند 96
فروردین 97
اردیبهشت 97
خرداد 97
تیر 97
مرداد 97
شهریور 97
مهر 97
آبان 97
آذر 97
دی 97
بهمن 97
اسفند 97
فروردین 98
اردیبهشت 98
خرداد 98
تیر 98
مرداد 98
شهریور 98
مهر 98
آبان 98
آذر 98
دی 98
بهمن 98
اسفند 98
فروردین 99
اردیبهشت 99
خرداد 99
تیر 99
مرداد 99
شهریور 99
مهر 99
آبان 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اسفند 99
فروردین 0
اردیبهشت 0
خرداد 0
تیر 0
مرداد 0
شهریور 0
مهر 0
آبان 0
آذر 0
دی 0
بهمن 0
اسفند 0
فروردین 1
اردیبهشت 1
خرداد 1
تیر 1
مرداد 1
شهریور 1
مهر 1
آبان 1
آذر 1
دی 1
بهمن 1
اسفند 1
فروردین 2
اردیبهشت 2
خرداد 2
تیر 2
مرداد 2
شهریور 2
مهر 2
آبان 2
دی 2
آذر 2
بهمن 2
اسفند 2
فروردین 3
اردیبهشت 3